της ‘Ελντας Γεωργοπούλου
«Η αγάπη, το πάθος, οι στόχοι αλλά και τα ρίσκα χαρακτηρίζουν τη στάση της στη μουσική ζωή.» Γεννημένη στη μεγαλόνησο, η Έλενα Μουζάλα… κάνει τα πρώτα της βήματα πλάι σ΄ ένα πιάνο και μαζί με τις πρώτες της σχολικές λέξεις χορεύει με τις νότες, αποδεικνύοντας ότι μουσικός γεννιέσαι και δεν γίνεσαι.
Έχει στο ενεργητικό της πολλές διακρίσεις ενώ ξένοι και έλληνες κριτικοί την κατατάσσουν μέσα στους καλύτερους εκτελεστές της γενιάς της. Το πάθος και η αγάπη της για την μουσική, την κάνουν να συνεχίζει το μουσικό της όνειρο και να αναζητεί την μουσική τελειότητα.
Ποια είναι τα μυστικά που κάνουν έναν καλλιτέχνη μεγάλο;
Το ταλέντο και η πολύ δουλειά.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συνθέτες;
Οι προτιμήσεις των συνθετών αλλάζουν ανάλογα με την κάθε περίοδο που βιώνει ένας καλλιτέχνης. Συμπερασματικά όμως μπορώ να πω ότι έχω αγαπήσει και ερμηνεύσει πολλούς συνθέτες διαφορετικών εποχών.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι, σε όλες μου τις εμφανίσεις ανά τον κόσμο, έπαιζα πάντα Έλληνες συνθέτες γιατί το θεωρώ χρέος μου να συνδράμω στην διάδοση του έργου τους.
Πιστεύετε στο ταλέντο μόνο ή θα πρέπει να συνδυάζεται με πολύ δουλειά για να διακριθεί κανείς;
Όπως είπα προηγουμένως το ταλέντο μόνο δεν αρκεί. Χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά που ερμηνεύεται με ατελείωτες ώρες μελέτης, ψυχικό σθένος, υπομονή και επιμονή!
Ταξιδεύετε συνεχώς, ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας προορισμοί που δίνετε συναυλίες;
Οι αγαπημένοι προορισμοί δεν είναι γεωγραφικοί αλλά καλλιτεχνικοί. Σπουδαίο ρόλο παίζει ο χώρος στον οποίο γίνεται η συναυλία, ενδεχομένως η ορχήστρα και ο μαέστρος με τους οποίους θα συμπράξεις και το κοινό. Έτσι έχω πολύ ωραίες αναμνήσεις από συναυλίες στη Σιγκαπούρη, Μόντρεαλ του Καναδά, Γενεύη, Παρίσι, Λονδίνο κ.α. Τι να πρωτοθυμηθώ?
Ο κόσμος ενδιαφέρεται σήμερα για τη μουσική στην Ελλάδα;
Νομίζω πως ναι και όλο και περισσότερο. Μπορούμε να το διαπιστώσουμε από τον σημαντικό αριθμό Ωδείων, από την μεγάλη ζήτηση σπουδαστών να εισαχθούν στα τέσσερα Μουσικά Πανεπιστήμια που υπάρχουν στη χώρα μας, από τα Φεστιβάλ που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, από την μεγάλη προσέλευση κοινού σε χώρους όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, το Ηρώδειο, τη Μικρή Επίδαυρο, την Εθνική Λυρική Σκηνή , τώρα στην καινούργια αίθουσα που άνοιξε τις πάλες της πρόσφατα, η Στέγη Γραμμωτών & Τεχνών, πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Ωνάση, και αλλού.
Τι σας δίνει χαρά;
Η σκηνή και η εκπαιδευτική μου δραστηριότητα. Και στους δύο αυτούς τομείς υπάρχει μεγάλη ηθική ικανοποίηση όταν ο στόχος σου εκπληρώνεται.
Χάρη της καριέρας σας κάνατε θυσίες;
Πάρα πολλές και σε πολλές πτυχές της ζωής μου!!
Έχετε παίξει με σημαντικές ορχήστρες και μαέστρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Όντως με πάρα πολλές. Επιγραμματικά σας αναφέρω την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Γαλλίας, του Βερολίνου, των Βρυξελλών….. και μαέστρους όπως οι : Roberto Benzi, Arthuro Tamayo, Phlippe Bender, Μιλτιάδης Καρύδης, Σπύρος Αργύρης, Λουκάς Καρυτινός, Αλέξανδρος Μυράτ, Μίλτος Λογιάδης….
Πιστεύετε ότι το ελληνικό κοινό έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια;
Φυσικά. Οι ευκαιρίες να δεί και να ακούσει έχουν αυξηθεί. Θα προσέθετα δε ότι, αν τα ΜΜΕ μετέδιδαν περισσότερη κλασσική μουσική, τα πράγματα θα εξελίσσονταν ακόμα πιο γρήγορα!
Υπάρχει μοναξιά στην τέχνη;
Μεγάλη! Η μοναξιά ενός εκτελεστή είναι η τέχνη του! (ατέλειωτες ώρες μόνος με τη μελέτη) ! Δεν είναι συλλογική η προσπάθεια, είναι αποκλειστικά προσωπική! Δεν είναι σαν έναν μουσικό ορχήστρας που δουλεύει με τους συναδέλφους του τις περισσότερες ώρες. Περιττό να σας πώ ότι για μας δεν υπάρχουν ούτε Κυριακές, ούτε εορτές, ούτε αργίες ! Όλες οι μέρες μας είναι ίδιες και το ίδιο υπέροχες!
Ποια η γνώμη σας για την κρίση της μουσικής βιομηχανίας από την εξάπλωση της μουσικής στο διαδίκτυο;
Έχει πολύ καλά και πολύ κακά αποτελέσματα! Όπως όλα άλλωστε τα θέματα που έχουν σχέση με το διαδίκτυο! Τα καλά είναι ότι, ανά πάσα στιγμή ο καθένας μας μπορεί να ακούσει ό,τι θελήσει, να διαβάσει να ενημερωθεί για όλα τα μουσικά γεγονότα που συμβαίνουν στον πλανήτη, ενώ τα κακά είναι ότι, έφερε μεγάλη κρίση στην δισκογραφία, στους μουσικούς εκδοτικούς οίκους και εν γένει πιστεύω ότι δημιούργησε και αυτό θα επιδυνωθεί, άνεργους μουσικούς.
Είστε στο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας. Πόσο ελκυστικά μουσικά προγράμματα προσφέρετε και ποια η εξέλιξη της μουσικής σήμερα με τις νέες τεχνολογίες στους τομείς της μουσικής ερμηνείας και εκπαίδευσης;
Το Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας, πρωτοστάτησε στη δημιουργία διαφορετικών κατευθύνσεων στις μουσικές σπουδές του τόπου μας. Έτσι, έχουν πλέον την δυνατότητα οι σπουδαστές μουσικής, να μπορούν να πάρουν πανεπιστημιακό πτυχίο στην εκτέλεση οργάνων (π.χ. πιάνο, βιολί, βιολοντσέλλο, πνευστά, διεύθυνση ορχήστρας, ηλεκτρονική μουσική κ.λ.π.). Υπάρχει και μεταπτυχιακό τμήμα για όλους αυτούς τους τομείς, επίσης το ίδιο σημαντική παράμετρος.
Σε ότι αφορά δε, για το πώς εξελίσσεται η μουσική εκπαίδευση σχετικά με τις νέες τεχνολογίες, οπωσδήποτε βοηθούν πάρα πολύ σε πολλούς τομείς, όπως ήδη προανέφερα σε προηγούμενή σας ερώτηση. Βοηθά επίσης σημαντικά στον τομέα της έρευνας.
Πρόσφατα δώσατε συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής με την Ορχήστρα της ΕΡΤ και μαέστρο τον Βλαδίμηρο Συμεωνίδη με το κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1 του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη. Τι έχετε να μας πείτε για το έργο αυτό;
Αυτό το έργο, πρέπει να ομολογήσω, πως είναι από τα δυσκολότερα έργα που έχω παίξει στην μέχρι τώρα καλλιτεχνική μου σταδιοδρομία, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Μπορείς να αναδείξεις πολλές και εμπνευσμένες ιδέες του συνθέτη, και πολλά μουσικά και τεχνικά του εκτελεστή.
Πρέπει να σας πώ ότι το έχω παίξει σε πολλά μέρη του κόσμου και είχα την τιμή να με διευθύνει και μία φορά ο Μίκης Θεοδωράκης στη Γαλλία.
Έχετε βραβευθεί μέσα στις εννέα πιο σημαντικές γυναίκες των χωρών της Μεσογείου;
Ναι. Αυτή η βράβευση ήταν πολύ σημαντική για μένα. Ιδιαίτερα γιατί η εκλογή έγινε από μία διεθνή επιτροπή του οργανισμού France-Euro-Mediterane (FEM) και ήταν υπό την αιγίδα της Γερουσίας της Γαλλίας, όπου και έγινε η τελετή. Επιλεγμένες χώρες η Ελλάδα, Γαλλία, Αλγερία, Μαρόκο, Τυνησία……..
Έχετε επίσης αναδειχθεί στους εκατό σημαντικότερους Έλληνες από την παγκόσμια ψηφοφορία που συνδιοργάνωσαν οι τηλεοπτικοί σταθμοί ΣΚΑΙ και ΒΒC?
Αυτό ομολογώ, ήταν μία μεγάλη έκπληξη! Το έμαθα από τις εφημερίδες & κυριολεκτώ ! Ηθική ικανοποίηση των τόσων ετών δουλειάς και θυσιών. Ηθική ικανοποίηση, γιατί ξέρετε, η δουλειά μας, εκτός του ότι είναι δύσκολη, για όλους τους λόγους που σας έχω προαναφέρει από την αρχή της συνέντευξης μας, δεν είναι και αναγνωρίσημη από το ευρύ κοινό.
Μία τέτοια λοιπόν εκλογή από τον κόσμο δείχνει ότι, οι κόποι μιας ολόκληρης ζωής αναγνωρίζεται και τελικά εκτιμάται περισσότερο απ΄ότι φανταζόμαστε.
Τι ελπίζετε για την Ελλάδα γενικά & τι σας φοβίζει σαν καλλιτέχνης περισσότερο ?
Δυστυχώς ,τα πράγματα στην Ελλάδα είναι πολύ απογοητευτικά κυρίως για τα νέα παιδιά ! Εμείς οι μεγαλύτεροι, όσοι τέλος πάντων είχαμε υπομονή & επιμονή ,είδαμε να υλοποιούνται τα όνειρα μας !
Για τους νέους τώρα που βλέπουν τα όνειρα τους, τις σπουδές τους, τους στόχους τους να γκρεμίζονται ,τι έχουμε να τους προτείνουμε;
Η Τέχνη φυσικά σ’αυτό το θλιβερό τοπίο , έρχεται τελευταίο σαν μέλημα της πολιτείας, ενώ θα έπρεπε να είναι το ΠΡΩΤΟ !!
Τι νομίζετε ότι θα μπορέσετε να προσφέρετε στον πολιτισμό, με την νέα θέση που έχετε, σαν Αναπληρωτής Τομεάρχης Πολιτισμού της ΝΔ;
Ακριβώς, συνδέοντας αυτήν σας την ερώτηση με την προηγούμενη που μου κάνατε, θα προσπαθήσω να βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις τους νέους, στους τομείς τις Μουσικής Παιδείας & σε Πολιτιστικά δρώμενα !
Θα προσπαθήσω να βρω λύσεις στα διάφορα προβλήματα που μας απασχολούν σ’ αυτούς τους τομείς !