Γράφει ο Κώστας Αγγελάκης
Πάντα πίστευα ότι η εκπαίδευση, κυρίως για κλάδους άμεσα συνδεδεμένους με την
παραγωγή, όπως ο γεωπονικός, πρέπει να επηρεάζονται και να επηρεάζουν την
επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας.
Αν μάλιστα, υπήρχε η θέληση εκμετάλλευσης των ατελείωτων ποιοτικών παραγωγικών
πόρων σε αυτήν τη χώρα και υπήρχε και ο σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός των
νέων, τότε οι μισοί φοιτητές στην Ελλάδα θα έπρεπε να φοιτούν στο Γεωπονικό
Πανεπιστήμιο.
Επίσης πάντα πίστευα ότι τόσο η διαδικασία του επιχειρηματικού σχεδιασμού όσο και τα
αποτελέσματά του είναι αναγκαία για την βέλτιστη εξέλιξη ενός οργανισμού.
Αυτά λοιπόν κάνει στην πράξη το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Γεωπονικού
Πανεπιστημίου Αθηνών, MBAAgribusiness. Στο μάθημα του επιχειρηματικού σχεδιασμού
ομάδες φοιτητών δημιουργούν εξ ολοκλήρου επιχειρηματικά σχέδια βασισμένα σε
καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες των ιδίων. Ιδέες που θα ζήλευαν αρκετές εταιρείες
συμβούλων, λόγω της πληρότητας των στοιχείων, της διεξοδικής ανάλυσης των δεδομένων,
και της τελικής παρουσίασης.
Είχα και εφέτος την ευκαιρία, την τιμή και την τύχη να συμμετάσχω στη διαδικασία αξιολόγησης αυτών των επιχειρηματικών σχεδίων και επίσης να βάλω και ένα μικρό λιθαράκι στην προετοιμασία και την καθοδήγηση των φοιτητών του Προγράμματος, όσον αφορά την ουσία και τις τεχνικές του Επιχειρηματικού Σχεδιασμού.
Υπάρχουν δύο βασικοί παράγοντες που αποτελούν την ουσία και τα βασικά πλεονεκτήματα για την ύπαρξη της διαδικασίας του Επιχειρηματικού Σχεδιασμού.
1. Με την ολοκλήρωση ενός σχεδιασμού έχουμε διαθέσιμα τα προβλεπόμενα μελλοντικά αποτελέσματα και εκτιμήσεις όλων των βασικών οικονομικών μεγεθών μιας επιχείρησης σε βάθος χρόνου. Τα αποτελέσματα αυτά αποκαλύπτουν όλες εκείνες τις ευαισθησίες και τις γνώσεις που απαιτούνται για να λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις στην εξέλιξη του χρόνου. Και είναι οι προβλέψεις των αποτελεσμάτων αυτές που καθορίζουν την πυξίδα, τον οδικό χάρτη, το σημείο αναφοράς που ορίζει την επιτυχία ή όχι. Γιατί χωρίς πυξίδα, χωρίς στρατηγική δεν θα ξέρεις ποτέ αν είσαι στην σωστή κατεύθυνση, αλλά ακόμα και συμπτωματικά να είσαι, δεν θα το μάθεις
και ποτέ.
2. Με την διαδικασία ενός επιχειρηματικού σχεδιασμού δημιουργείται η κατάλληλη ευαισθησία και τελικά η κουλτούρα του προγραμματισμού και της προετοιμασίας σε όλη την ομάδα. Στο τέλος της ημέρας, ο επιχειρηματικός σχεδιασμός δεν είναι απλά μια διαδικασία, ούτε μόνο ένα μάθημα σε κάποιο Πανεπιστήμιο, ούτε κάποιο Τμήμα σε μια εταιρεία. Είναι φιλοσοφία και τρόπος ζωής, είναι τρόπος σκέψης και νοοτροπία, είναι κουλτούρα.
Όλα τα παραπάνω είναι μια εισαγωγή για να σας περιγράψω την εμπειρία μου από την συμμετοχή μου στην διαδικασία αξιολόγησης των Επιχειρηματικών σχεδίων του μεταπτυχιακού προγράμματος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που μόλις ολοκληρώθηκε.
Τέσσερις ομάδες σπουδαστών, με διαφορετικές καινοτόμες ιδέες που έπρεπε να μετατρέψουν σε λεπτομερή επιχειρηματικά σχέδια δημιουργώντας ένα φάκελο τεκμηρίωσης για όλα τα στάδια. Από την αρχική επένδυση, την παραγωγική διαδικασία, τίς επιμέρους διεργασίες, μέχρι και τις προβλέψεις ταμειακών ροών και αποτελεσμάτων της επόμενης δεκαετίας.
Χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία όπως την εφαρμογή STRATEGY για τις προβολές αποτελεσμάτων και δεικτών σε βάθος δεκαετίας, το μοντέλο Business Model Canvas για την σκιαγράφηση της ραχοκοκαλιάς των σχεδίων και τις ποιοτικές εκθέσεις του περιβάλλοντος, ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία τα επιχειρηματικά σχέδια αυτής της χρονιάς.
Βασικοί πρωταγωνιστές, επικεφαλής και συντονιστές του συγκεκριμένου μαθήματος του μεταπτυχιακού προγράμματος, είναι οι Καθηγητές Πέτρος Σολδάτος και Κωνσταντίνος Λιονάκης, από το Γεωπονικό και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών αντιστοίχως, καθώς και η Γεωργία Παπαϊωάννου, ακούραστη επιβλέπουσα όλων των διεργασιών. Επ’ ευκαιρία
οφείλω να τους ευχαριστήσω όλους για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πρόσωπό μου, για την συμμετοχή μου στην συνολική διαδικασία αλλά και στην Επιστημονική Επιτροπήναξιολόγησης.
Κατά τη διαδικασία αυτή, ήρθα σε επαφή με φοιτητές που είχαν επιστημονική κατάρτιση, αρκετή φαντασία, φρέσκα μυαλά, εύλογες απορίες, τίμιους προβληματισμούς και αρκετή όρεξη για δουλειά. Ακούστηκαν εξαιρετικές ιδέες, έξυπνα δομημένες, αρκετά ψαγμένες καιερωτηματικά που απαντήθηκαν μέσα από τη διαδικασία.
Σας παραθέτω τα 4 καινοτόμα Επιχειρηματικά σχέδια που παρουσιάσθηκαν εφέτος, για να
εξακριβώστε και εσείς το επίπεδο και την ποιότητα της σκέψης.
1. Η εταιρεία «InSection» δραστηριοποιείται στην παραγωγή πρωτεϊνούχων πρώτων υλών ζωοτροφών (αλεύρι εντόμων, λάδι εντόμων και ολόκληρα έντομα) που βασίζονται σε εγκεκριμένα έντομα. Αυτή η επιχειρηματική ιδέα, συνεισφέρει σημαντικά στην επίτευξη της βιωσιμότητας, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και στην επίλυση της επισιτιστικής κρίσης ικανοποιώντας παράλληλα στο έπακρο τις διατροφικές ανάγκες κάθε
εκτρεφομένου ζωου (χοίρος, πουλερικά, ψάρια).
2. Το επιχειρηματικό σχέδιο της Φτιάξτο Φάτο αναφέρεται στην ίδρυση μιας εταιρείας που θα προμηθεύει τους καταναλωτές με υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες συνοδευόμενες από εύχρηστες συνταγές (meal kits) με στόχο την δημιουργία εύκολων, γρήγορων και υγιεινών πιάτων στο σπίτι. Αποστολή της επιχείρησης είναι να διευκολύνει τον τρόπο ζωής των
ανθρώπων της σημερινής εποχής μέσω προσφοράς γευμάτων που μπορούν να καλύψουν πολλές και διαφορετικές διατροφικές ανάγκες.
3. H εταιρεία “Capella Goat Cheese Ι.Κ.Ε.”, ένα τυροκομείο μεσαία ς δυναμικότητας, θα παράγει συνολικά τέσσερα τυριά, από ελληνικό αίγειο γάλα, επιφανειακής ωρίμανσης με μύκητες. Το βασικό μας προϊόν, 12 ημερών ωρίμανσης, διακρίνεται για τον έντονο οργανοληπτικό του χαρακτήρα ενώ τα υπόλοιπα τρία έχουν ενισχυθεί με την προσθήκη
μαύρης στάχτης, βοτάνων και κόκκων πιπεριού.
4. H εταιρεία MacAronia, θα δημιουργήσει δύο σειρές προϊόντων: τα Cups σε τρεις γεύσεις τη μεσογειακή, τη μεξικανική και την ασιατική και τα MacAronia σε ξηρή μορφή, με βάση τα υψηλής διατροφικής αξίας ζυμαρικά, που έχουν ως βάση τους αλεύρι από αναξιοποίητη πούλπα του φυτού της αρώνιας. Στόχος είναι η ανάλυση του κόστους και του προσδοκώμενου οφέλους της επιχείρησης αυτής, καθώς και η ανάλυση της στρατηγικής και
το σχέδιο μάρκετινγκ και προώθησης των προϊόντων της.
Εγώ, αυτό που θα θυμάμαι, είναι μια αισιοδοξία που αισθάνθηκα για τους νέους επιστήμονες, την κατάρτισή τους, την νοοτροπία τους και για το μέλλον αυτής της χώρας.
Υπάρχει αισιοδοξία λοιπόν για το μέλλον της εκπαίδευσης, το μέλλον της παιδείας και την εξέλιξη των επόμενων γενεών. Υπάρχει και αυτή η Ελλάδα τελικά, η Ελλάδα της επιστήμης, της παραγωγής, της εργασίας, της επιχειρηματικότητας, των στόχων, του ονείρου και του αποτελέσματος.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι, από την διοίκηση του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, τους αρμόδιους
Καθηγητές, μέχρι και τους σπουδαστές του μεταπτυχιακού προγράμματος είναι άξιοι συγχαρητηρίων για αυτήν την δράση, και παράδειγμα προς μίμηση, γιατί δεν δημιουργούν μόνο γνώση και τεχνογνωσία αλλά και χαρακτήρες ανθρώπων που μέλλουν να επηρεάσουν τις ζωές όλων μας.
Επίσης, τέλος πρέπει να ευχαριστήσουμε το «Πλαίσιο» που ήταν ο χορηγός των βραβείων που δόθηκαν στη νικήτρια ομάδα Insection, δηλαδή οκτώ τελευταίας τεχνολογίας tablet ένα για το κάθε μέλος της ομάδας. Ελπίζουμε στα επόμενα χρόνια να ευαισθητοποιηθεί περισσότερο η επιχειρηματική κοινότητα με αντίστοιχες επιβραβεύσεις και ενεργή συμμετοχή στις εφαρμογές της εκπαίδευσης.
Κώστας Αγγελάκης
Τέσσερις καινοτόμες προτάσεις από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -Γράφει ο Κώστας Αγγελάκης
Facebook
Twitter
LinkedIn