Ναμπούκο του Βέρντι στο Ηρώδειο !Αυτή και άν είναι μαγική ΄΄συνάντηση”.
Η σκέψη της ελευθερίας που πετάει ,Πάνω σε χρυσαφή φτερά
Του Ιορδάνη χαιρέτα τις ακτές
Της Ιερουσαλήμ χαιρέτα τους πύργους που έχουν γκρεμιστεί
Πατρίδα μου, όμορφη και Χαμένη!!!
Ο Βέρντι σε μια πολύ δύσκολη εποχή για τον ίδιο – είχε χάσει τη γυναίκα του και τα δυο του παιδιά- έγραψε την όπερα αυτη σε 4 πράξεις πάνω σε ιταλικό λιμπρέτο του Σολέρα, βασισμένη στη βιβλική ιστορία και το θεατρικό έργο των Anicet-Bourgeois και Francis Cornu.
Εγινε ο Υμνος της Ελευθερίας για τους Ιταλούς.
Σκάλα του Μιλάνου 1842. Στην Ιταλία το κοινό του Ναμπούκο διέκρινε μέσα από την προσευχή των αιχμαλωτισμένων Εβραίων, τις δικές του ελπίδες για απαλλαγή από τον ζυγό των Αυστριακών και για ενοποίηση της χώρας.
Ο σκηνοθέτης Λέο Μουσκάτο, φέρνει τον Ναμπουκο πιο κοντά στις μέρες μας και σημειώνει σχετικά με την παράστασση:
«Η παραγωγή για την Εθνική Λυρική Σκηνή έχει δραματική γεύση και η ιστορία γίνεται πιο ωμή.
Με την επιλογή ενός περιβάλλοντος πιο κοντά στις μέρες μας η τραγωδία των Εβραίων που απελάθηκαν και εξαναγκάστηκαν σε καταναγκαστική εργασία από τους Βαβυλώνιους θυμίζει κάπως το Ολοκαύτωμα που σημάδεψε το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Δεν υπάρχει επιθυμία για συμμόρφωση με την ιστορική ακρίβεια: η αισθητική ταυτότητα των σκηνικών και των κοστουμιών έχει στόχο την απόδοση ενός αφηρημένου τόπου και χρόνου, ώστε να εστιάσει την προσοχή στην ουσία.
Για να αναπλάσουμε περιβάλλοντα διαφορετικά και απομακρυσμένα, χρησιμοποιούμε ένα σταθερό σύστημα σκηνικών: ένα πάτωμα, πέντε εισόδους, μερικά σκηνικά αντικείμενα και προβολές βίντεο στους τρεις τοίχους του θεάτρου.
Στην παράστασή μας οι Βαβυλώνιοι κυβερνώνται από ένα στρατιωτικό καθεστώς: άντρες και γυναίκες φορούν στολές, μερικές φορές εκστρατείας, άλλες φορές παρέλασης. Ο Ναμπούκκο είναι ο ανώτατος διοικητής τους και οι Βαβυλώνιοι τον λατρεύουν σαν να ήταν θεός στη γη. Όταν, όμως, υφίσταται εγκεφαλικό επεισόδιο, ο Ναμπούκκο πέφτει σε δυσμένεια. Οι Βαβυλώνιοι του γυρίζουν την πλάτη και, τώρα, την ίδια αφοσίωση που είχαν δείξει παλαιότερα σε εκείνον δείχνουν στην Αμπιγκαΐλλε, τη νέα βασίλισσα η οποία έχει σφετεριστεί την εξουσία. Μόνο μια μικρή ομάδα στρατιωτών, υπό την ηγεσία του Αμπντάλλο, παραμένει πιστή στον παλιό διοικητή της. Ο Ναμπούκκο, κλεισμένος σε ένα είδος σανατόριου, αντιμετωπίζεται ως παράφρονας. Σε μια στιγμή απόγνωσης βρίσκει τη δύναμη να μετανοήσει για όλο τον πόνο που προκάλεσε και να ζητήσει συγχώρεση από τον Θεό για τους Ιουδαίους που τόσο περιφρονούσε.
Σε αυτή την παραγωγή, η τραγωδία των Εβραίων που απελάθηκαν και υποδουλώθηκαν αφενός θυμίζει την τραγωδία των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης, αφετέρου μοιάζει πολύ με τα βασανιστήρια που υιοθετήθηκαν στα σύγχρονα στρατόπεδα κράτησης, όπως στο Γκουαντάναμο».
Στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Η παράσταση ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Πάολο Καρινιάνι . Σ
τον πρωταγωνιστικό ρόλο εναλλάσσονται οι δύο κορυφαίοι Έλληνες βαρύτονοι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος,
Σπουδαίες οι συμμετοχές των καλλιτεχνών μας η υψίφωνος της εποχής μας, η γεννημένη στο Μινσκ Εκατερίνα Σεμεντσούκ, η σολίστ της Όπερας Μαριίνσκι Όλγκα Μάσλοβα, οι εξαιρετικοί βαθύφωνοι Βιτάλι Κοβαλιόφ και Πέτρος Μαγουλάς και οι διακεκριμένοι μονωδοί Γιάννης Χριστόπουλος, Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Ελένα Μαξίμοβα, Μαρισία Παπαλεξίου, Βαγγέλης Μανιάτης, Γιάννης Καλύβας και Εβίτα Χιώτη. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Λαθρεπιβάτες της ιστορίας εμεις να μην υπενθυμίσουμε ότι το ρόλο της Αμπιγκαΐλε, από τους δυσκολότερους του λυρικού ρεπερτορίου, έχει συνδεθεί με δύο Ελληνίδες σοπράνο, τη Μαρία Κάλλας και την Έλενα Σουλιώτη;