Η λειψανοθήκη του «Αληθούς Σταυρού» και δύο προτομές του Βολταίρου και του Ρουσό είναι μερικά μόνο από τα αριστουργήματα που έρχονται
(φωτό) Η λειψανοθήκη του «Αληθούς Σταυρού» από το Ζοκούρ, 12ος-13ος αιώνας, έργο πιθανόν εργαστηρίου Θεσσαλονίκης, με προσθήκη δύο αγγέλων γοτθικού ρυθμού του 14ου αιώνα.
Αριστουργήματα από το Λούβρο, πολλά από τα οποία βγαίνουν για πρώτη φορά από το μουσείο, φιλοξενούνται στη Θεσσαλονίκη, σε μια μεγάλη έκθεση που παρουσιάζεται στα πέντε μουσεία της πόλης, στο πλαίσιο της μεταξύ τους συνεργασίας.
Πέντε διαφορετικές ενότητες συνθέτουν την έκθεση «Εργα Τέχνης από το Λούβρο στη Θεσσαλονίκη», που εγκαινιάζεται αύριο και θα μείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 27 Ιανουαρίου του 2013, ενώ ξεχωριστή θέση έχουν 82 έργα, πίνακες, προσχέδια, χαρακτικά, που θα εκτεθούν στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ.
«Είναι ένα πολύ σημαντικό πολιτιστικό και πολιτικό γεγονός που δείχνει την εμπιστοσύνη και την αλληλεγγύη της Γαλλίας στην Ελλάδα και επιβεβαιώνει τους δεσμούς φιλίας των δύο χωρών», είπε χθες στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο γενικός πρόξενος της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, Κριστόφ Λε Ριγκολέ, ενώ η επιμελήτρια του Μουσείου Λούβρου, Κατρίν Λουαζέλ, σημείωσε ότι πολλά από τα έργα βγαίνουν για πρώτη φορά από τις προθήκες και η έκθεση γίνεται στο πλαίσιο της ανταπόδοσης για την μεγάλη έκθεση για τον Μέγα Αλέξανδρο και τη Μακεδονία που φιλοξενήθηκε στο Παρίσι πριν από έναν χρόνο.
Τα περισσότερα έργα εκτίθενται στο Τελλόγλειο όπου η έκθεση έχει τίτλο «Η Ευρώπη και οι ελληνικοί μύθοι: 16ος-19ος αι.» και αποτελεί μια? συνομιλία των Ευρωπαίων καλλιτεχνών από την περίοδο της Αναγέννησης μέχρι τον 19ο αιώνα, με τους αρχαιοελληνικούς μύθους. Ξεχωρίζει ο Αλέξανδρος όπως τον είδε ο Ραφαήλ, αλλά και ελληνικοί μύθοι με θεούς και ήρωες που ενέπνευσαν τους Τιτσιάνο, Ρούμπενς, Ρέμπραντ κ.ά.
Ενα σημαντικό έργο της βυζαντινής αργυροχρυσοχοΐας του 12ου και 13ου αιώνα, η λειψανοθήκη του «Αληθούς Σταυρού», το οποίο έφτασε στη Γαλλία από την πόλη Ζοκούρ, πιθανόν ως λάφυρο μετά την Δ΄ Σταυροφορία του 1204 και συνδυάστηκε αργότερα με επεμβάσεις γοτθικής αισθητικής, αποτελεί το κεντρικό έκθεμα της έκθεσης με τίτλο «Η λειψανοθήκη του Αληθούς Σταυρού» που πραγματοποιείται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Οπως δήλωσε η διευθύντρια του Μουσείου, Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, τη λειψανοθήκη πλαισιώνουν σταυροί, εικόνες, εγκόλπια, σύγχρονα κοσμήματα, που αποδίδουν τη θρησκευτική τέχνη της Δύσης και της μεταβυζαντινής Ανατολής.
Δύο προτομές του Βολταίρου και του Ρουσό, που φιλοτέχνησε το 1778 ο Ζαν-Αντουάν Χουντόν, καθώς και ένα μετάλλιο με ανάγλυφη απεικόνιση του Λουδοβίκου του ΙΕ΄ του Ζακ-Νικολά Ντε Λα Τουρ, είναι ο κορμός της έκθεσης «Από τον Πλάτωνα στον Βολταίρο και τον Κοραή: Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και ο Διαφωτισμός», που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τη διευθύντριά του, Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, τα τρία αυτά εκθέματα του Λούβρου πλαισιώνονται από άλλα 40 αντικείμενα με θέμα τον Διαφωτισμό, που προέρχονται από τη Βιβλιοθήκη της Βουλής, την Εθνική Πινακοθήκη, ιδιωτικές συλλογές, αλλά και το Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου Πιερίας. Το ίδιο το πορτρέτο του Μουσείου του Λούβρου, ως κτίριο, πρόσωπα και έργα, μέσα από τις φωτογραφίες σύγχρονων καλλιτεχνών, παρουσιάζεται στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το πρώτο υποδέχεται τα έργα δύο αναγνωρισμένων φωτογράφων, των Μ. Ζορντίς και Ζ. Μπαλό, ενώ το δεύτερο τη Ναν Γκόλντιν, η οποία αποτύπωσε στον φωτογραφικό της φακό λεπτομέρειες από πίνακες ζωγραφικής και γλυπτά του Μουσείου Λούβρου.
ΜΑΡΙΑ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ