O Έλεος. Ο βωμός του. Και το ανάθεμα του Δία -Της Ευτυχίας Καρύδη Φαράκου

Zolwtas (1)
Facebook
Twitter
LinkedIn
O Έλεος. Ο βωμός του.
Και το ανάθεμα του Δία
Farakou 2Γράφει η Ευτυχία Καρύδη Φαράκου
    Στα 1959, ο διεθνώς διακεκριμένος οικονομολόγος, Ακαδημαϊκός και Πρωθυπουργός, για μερικούς μήνες της Οικουμενικής Κυβέρνησης στην Ελλάδα την περίοδο 1989- 1990, Ξενοφών Ζολώτας, εκφωνεί, στο Συνέδριο της Διεθνούς Τράπεζας Ανασυγκρότησης, δύο ομιλίες, μιλώντας αγγλικά, αλλά χρησιμοποιώντας ελληνικές λέξεις. Στο πατρικό μας πανηγύρι. Αγαπάμε τον τόπο μας, κι ας είμαστε βαμμένοι κόκκινοι, αποπαίδια του.
    Δεν είναι όλοι οι πολιτικοί ίσοι και όμοιοι. Και συμβαίνει, κάποτε-κάποτε, να συζητάνε και πράγματα ενδιαφέροντα. Σε μια τέτοια συνάντηση, άδραξα την ευκαιρία για να πω στον Ξενοφώντα Ζολώτα;” Θέλω να πιστεύω, ότι η ομιλία σας στα 1959, βρισκόταν μακριά από την στέρφα προγονική ελληνοπληξία, που μάς έχει καθίσει στο σβέρκο”. Οι υπόλοιποι της ομήγυρης στριφογυρνούν, εμφανώς εκνευρισμένοι, στις καρέκλες τους. Είναι σαν να λένε:”Μα τί παριστάνει με το απύλωτο στόμα της;”. Ο Φαράκος καπνίζει ατάραχος την πίπα του, με χαμόγελο που μπορώ να το διακρίνω από χιλιόμετρα. “Οχι, βέβαια!” μού απαντάει λάμποντας ο Ξενοφών Ζολώτας “Ένα ξεχασμένο κύτταρο εννοιών αξιών και αρχών ήθελα να δείξω, που σπάνια,- έως καθόλου,- δεν γίνεται… Δεν αφήνουν να γίνεται αντιληπτό από τους πολλούς”. Από εκείνη τη στιγμή, μονοπωλούμε τη βραδιά με την μεταξύ μας κουβέντα. Πάνω – κάτω η εξής.
     Εκείνος ο λόγος στα 1959, του Ξενοφώντα άρχιζε:”It is Zeus’ anathema on our epoch- Eίναι το ανάθεμα του Δία στην εποχή μας …”. Ανάθεμα το λέμε και στη δική μας εποχή, όπως επίσης και λέξεις όπως φιλοσοφία- philosophy,δημοκρατία-democracy, πολιτική- politics, τραγωδία-tragedy κλπ.κλπ. Μόνο που, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, κρατάμε το περιτύλιγμα, όχι και το περιεχόμενο.
Παράδειγμα η τραγωδία- tragedy. O Αριστοτέλης την ορίζει “δι ελέου και φόβου περαίνουσα, την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσι”*. Ο Έ λ ε ο ς όμως δε σημαίνει απλώς κάτι άξιο οίκτου. Ο Φόβος είναι και φυγή.Περαίνω δεν σημαίνει μόνο φέρνω εις πέρας κάτι, σημαίνει ακόμα ε κ τ ε λ ώ τον σκοπό που είχα στο δ ι κ ό μου κεφάλι. Η δε κάθαρση από ενοχές και φοβερά λάθη δεν α φ ο ρ ο ύ ν τον επί Σκηνής πρωταγωνιστή. Αλλά κ υ ρ ί ω ς τ ο ν θ ε α τ ή, που παρακολουθεί γεγενημένες πράξεις.
Αθηναία από τη μια μου πλευρά, από γενεές γενεών. Έχοντας δασκάλες κ α ι την Ευρυδίκη Κοντολέοντος και την Αθηνά Καλογεροπούλου, γνωρίζω ότι ο Έλεος ήταν προσωποποίηση του ομωνύμου συναισθήματος και ότι στην αρχαία Αγορά της μενεξεδένιας Πολιτείας- Αθήνας, που με γέννησε και με ανάθρεψε, υπήρχε βωμός του.
   Ο κ. Αλέξης Τσίπρας προσπάθησε με χθεσινή συνέντευξη του, να μάς πείσει ότι ο βωμός του Ελέου, υπάρχει στα νέα του γραφεία, που, κατά τα λεγόμενα του, ουδεμία σχέση έχουν με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Μα κ.κ. Τσίπρα, Θανάση Καρτερέ και Γιάννη Δραγασάκη, τόσο διανοητικά λειψούς και υπνωτισμένους περνάτε εμάς τους Αριστερούς; Και, γι αυτό νομίζετε ότι, όπως ο κ. Χουλιαράκης, θα κάνουμε βαφτίσια και γάμους στις εκκλησίες Νεκροταφείων;
Αθήνα 12 Οκτωβρίου 2025
Ευτυχία Καρύδη- Φαράκου
~~~~~
*Αριστοτέλης, Ποιητική 1449 Β,25

Σχετικά Άρθρα