H ομάδα όπερας «The Medium Project» παρουσιάζει στο Θέατρο Σημείο το μουσικό αριστούργημα «Trouble in Tahiti» του Leonard Bernstein, από τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα στις 20.30. Ένα έργο που χαρακτηρίστηκε ως η πιο «σκοτεινή» δημιουργία του συνθέτη, καθώς αποτελεί τη μοναδική περίπτωση κατά την οποία ο δημιουργός γράφει το λιμπρέτο και τη μουσική μέσα στον μήνα του μέλιτός του
Το «Trouble in Tahiti» είναι μια ισχυρή απομυθοποίηση του «Αμερικάνικου Ονείρου» και της ζωής στα προάστια. Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα καίριο ψυχογράφημα των ανθρώπινων σχέσεων και των προβλημάτων τους. Αν και ο τίτλος αναφέρεται στην κινηματογραφική ταινία που οι χαρακτήρες της όπερας Sam και Dinah παρακολουθούν, παραπέμπει ταυτόχρονα και στην επίπλαστη «φέτα ζωής» που παρουσιάζεται, όπως παρουσιάζεται μέσα στο δραματικό αυτό κείμενο. Όλα πρέπει να είναι όπως στην Ταϊτή, να παραπέμπουν σε μια «φωτεινή» διαβίωση, σε ένα αμερικάνικο προάστιο της δεκαετίας του 1950 ή στον «ηλιόλουστο» τροπικό παράδεισο, με φιλικούς γείτονες και παιδικές χαρές για τα παιδιά. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Υπάρχει πρόβλημα. Πρόβλημα στον «παράδεισο». Πρόβλημα πραγματικό και ουσιαστικό.
Το έργο παρακολουθεί μια ημέρα από τη ζωή ενός από αυτά τα απεγνωσμένα και δυστυχή ζευγάρια, που αν και παντρεμένα από αγάπη, έχουν καταλήξει μοναχικά. Άνθρωποι που ψάχνουν εναγωνίως την αγάπη και που αδυνατούν να επικοινωνήσουν ουσιαστικά∙ που εφευρίσκουν τρόπους επαφής οι οποίοι όμως οδηγούν σε ακόμη περισσότερα αδιέξοδα. Και όλα αυτά με φόντο ένα ειδυλλιακό περιβάλλον κατ’ επίφασιν ευημερίας και κατάφωρης επιφανειακής ευτυχίας.
Από την πλευρά της μουσικής σύνθεσης, ο Bernstein αξιοποιεί όλα τα μουσικά στιλ που τον έκαναν διεθνώς γνωστό: χρήση παραδοσιακών δομών, μελωδική και αρμονική χρήση της jazz μουσικής, πλατιές μελωδικές γραμμές νοσταλγικής μελαγχολίας, υπέροχες άριες που εναλλάσονται με έντονα μουσικοθεατρικά στοιχεία και που βοηθούν στην ροή του καθημερινού λόγου.
Το έργο παρουσιάστηκε πρώτη φορά τον Ιούνιο του 1952 στο Festival of the Creative Arts, στο οποίο είχε την καλλιτεχνική διεύθυνση ο ίδιος ο Bernstein, στην πόλη Waltham των ΗΠΑ, μπροστά σε ένα κοινό 3.000 θεατών. Η αποδοχή και η επιτυχία του ήταν τεράστια και άμεση, έτσι που τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, η όπερα παρουσιάστηκε στην τηλεόραση μέσω του τηλεοπτικού δικτύου NBC και της εκπομπής «NBC Opera Theatre». Ακολούθησαν στη συνέχεια, πάμπολλες παρουσιάσεις του, όχι μόνο στην Αμερική αλλά και διεθνώς, από όλους τους κορυφαίους καλλιτεχνικούς οργανισμούς λυρικού θεάτρου.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Ράια Τσακηρίδη
Μουσική Διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας
Σκηνικά – κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Χορογραφία: Κορίνα Κόκκαλη
Μετάφραση: Τζένη Αρσένη
Φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς
Διανομή
Sam, επιχειρηματίας: Μιχάλης Ψύρρας
Dinah, γυναίκα του: Ιρένα Αθανασίου
1η φωνή τρίο: Αντωνία Δεσπούλη
2η φωνή τρίο: Άρης Προσπαθόπουλος
3η φωνή τρίο: Νίκος Ζιάζιαρης
Πιάνο: Δημήτρης Μαρίνος, Θοδωρής Ιωσηφίδης
Λίγα λόγια για την ομάδα The Medium Project
Η ομάδα όπερας The Medium Project ιδρύθηκαν το 2013 ύστερα από πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδος Ράιας Τσακηρίδη και του αρχιμουσικού Ανδρέα Τσελίκα Στόχος της είναι η παρουσίαση λυρικών έργων του 20ου και 21ου αιώνα. Πειραματισμός, εφευρετικότητα και δημιουργικότητα είναι οι λέξεις που οδηγούν την ομάδα με όραμα να φέρει τη σύγχρονη όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό και να αναδείξει τις αξίες της στη σημερινή πραγματικότητα. Στο ενεργητικό της ομάδας περιλαμβάνονται οι παραγωγές: «Το Μέντιουμ» του ΤζιανΚάρλο Μενότι, που ανέβηκε για τρεις διαδοχικές σαιζόν ξεκινώντας τον Οκτώβριο του 2013 με τεράστια επιτυχία στο θέατρο BETON7, στο Από μηχανής θέατρο και στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Το “Bon Appetit!” του αμερικανού συνθέτη Lee Hoiby που παρουσιάστηκε το Σεπτέμβρη του 2015 στο Τελόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ σε πρώτη πανελλήνια, και ακολούθησε τον Μάρτιο του 2016 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Την όπερα του Γιώργου Δούση σε λιμπρέτο Έρις Κύργια «The Shell Game», μετά από ανάθεση της ομάδας στους δημιουργούς για νέα όπερα από Έλληνες καλλιτέχνες, τον Νοέμβρη του 2015 στο Θέατρο OLVIO για 12 παραστάσεις αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές από τον τύπο και το κοινό.
Ράια Τσακηρίδη
Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και ξεκίνησε τις αρχικές σπουδές της στο πιάνο και στο κλασσικό τραγούδι. Τον Ιούνιο του 1997 παίρνει το Πτυχίο Υποκριτικής Τέχνης από τη Δραματική σχολή Φωτιάδη, και το 2003 αποφοιτά με δίπλωμα τραγουδιού από την τάξη του κ. Ιορδάνη Τσακηρίδη στο Ωδείο Δημήτρης Μητρόπουλος. Παράλληλα, σπουδάζει συμβουλευτική ψυχολογία στην Ακαδημία ΨΧ και σε συνεργασία με το Westbrook University αποφοιτά με Bachelor στην συμβουλευτική ψυχολογία. Από το 2010 παρακολουθεί το πρόγραμμα Master σε art-therapy και drama-therapy. Έχει παρακολουθήσει πολυάριθμα σεμινάρια με θέμα τον κινηματογράφο, τη σκηνοθεσία, την υποκριτική, τη μουσική, το χορό και τη συμβουλευτική ψυχολογία με αξιόλογους και επώνυμους καθηγητές και καλλιτέχνες. Εργάζεται στην Εθνική Λυρική Σκηνή ως οδηγός σκηνής από το 1999. Από το 1996 εώς το 2000 εργάστηκε ως ηθοποιός στο θέατρο και στον κινηματογράφο σε οργανισμούς όπως το «Θέατρο του Νότου», Φεστιβάλ Επιδαύρου, Θέατρο «Αλάμπρα» με σκηνοθέτες όπως ο Γ. Χουβαρδάς, Κ. Τσακίρη , V. Kingansky κ.α. Από το 2000 εώς το 2004 εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτης με τους Β. Νικολαίδη, Σ. Ευαγγελατος και Π. Ζούλια κ.α. Το 2003 σκηνοθετεί για πρώτη φορά τη μουσική παράσταση «ARTI Ερωτευθέντες» στο θέατρο «Χώρα» και στο θέατρο «ροές» με μεγάλη επιτυχία. Από το 2013 σκηνοθετεί τακτικά σύγχρονη όπερα με την ομάδα της The Medium Project και συνεργάζεται με γνωστά θέατρα και οργανισμούς στην Ελλάδα. Το 2015 έκανε το ντεμπούτο της στις ΗΠΑ σκηνοθετώντας στη Βοστώνη για το διεθνές σύνολο σύγχρονης μουσικής ALEAIII.
Ανδρέας Τσελίκας
Αναδείχτηκε διεθνώς μετά την απονομή του βραβείου “Encouragement Award” στον 5ο Διεθνή Διαγωνισμό για νέους μαέστρους “Jean Sibelius” (Ελσίνκι, 2005) και μετά από πολυάριθμα 1α βραβεία στο Διεθνή Διαγωνισμό για Διευθυντές ορχήστρας “Wiener Meisterkurse” στη Βιέννη, Αυστρίας, κατά τα έτη 2001-2005. Μετά τις σπουδές του στην Ελλάδα με τον συνθέτη και μαέστρο Θόδωρο Αντωνίου, συνέχισε τις σπουδές του στη διεύθυνση ορχήστρας και στη σύνθεση στο Πανεπιστήμιο για Μουσική της Βιέννης με τους Leopold Hager, Erwin Acel και Herbert Lauermann. Από το 1998 έχει διευθύνει όπερες, μπαλέτα και συναυλίες σε μερικές από τις σημαντικότερες αίθουσες του κόσμου όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Konzerthaus της Βιέννης, το Finlandia Hall στο Ελσίνκι, το Radio Kulturhaus της Κοπενγχάγης κ.α. Από το 2005 διευθύνει σε τακτική βάση την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και τη Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, αναδεικνύοντας νέους συνθέτες, σολίστ και τραγουδιστές. Επαινετικές κριτικές έχουν δημοσιευτεί για πολυάριθμες συναυλίες του. Τιμητικές μετακλήσεις του επέτρεψαν να διευθύνει κρατικές ορχήστρες στην Αυστρία, Φινλανδία, Ρουμανία, Αλβανία, Ουκρανία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Κύπρο και στις ΗΠΑ. Ο Ανδρέας Τσελίκας από το 1998 είναι μόνιμος αρχιμουσικός της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων και διετέλεσε Συνεργάτης Αρχιμουσικός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κατά τα έτη 2006-2010. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε Ελλάδα και εξωτερικό από ποικίλα μουσικά σύνολα. Είναι ιδρυτικό μέλος και μουσικός διευθυντής της ομάδας όπερας The Medium Project. Διδάσκει στο Ωδείο Αθηνών.
***
Έγραψαν για τις προηγούμενες παραστάσεις της ομάδας «Το Μέντιουμ» & «The Shell Game»
Το Μέντιουμ | 2013
«[…]μία από τις πιο ωραίες παραστάσεις που παίζονται αυτή τη στιγμή στην Αθήνα[…]» | M. Hulot, Lifo, 4/11/2013
«Η μακρά μας εισαγωγή ίσως προοιωνίζεται την ανυπόκριτη χαρά μας για την εκτός θεσμικών χώρων επιλογή προς αναβίωση της δίπρακτης όπεράς του «Το μέντιουμ». Μια χαρά που μεταβλήθηκε σε ενθουσιασμό, όταν διαπιστώσαμε […], την ένταση αφοσίωσης και μόχθου που κατέβαλαν η σκηνοθέτις Ράια Τσακιρίδη, ο μουσικολόγος και αρχιμουσικός Ανδρέας Τσελίκας και η ομάδα τους.» | Κυριάκος Λουκάκος, Η Αυγή, 08/12/2013
«Πραγματιστικά προσαρμοσμένη στον περιορισμένο χώρο, η σκηνοθέτρια Ράια Τσακηρίδη και ο σκηνογράφος Παύλος Θανόπουλος υπηρέτησαν έξυπνα την όπερα-ψυχολογικό θρίλερ του Ιταλομερικανού συνθέτη, καθοδηγώντας τους έξι σκηνικούς συντελεστές σε μια παράσταση εστιασμένη στα ουσιώδη, στημένη με αισθητική κινηματογραφικών πλάνων για να βλέπεται και από (πολύ) κοντά.» | Γιάννης Σβώλος, Η εφημερίδα των συντακτών», 12/11/2013
«[…]Η Ράια Τσακηρίδη αποδίδει με επιτυχία τα διαφορετικά επίπεδα του έργου. […] Η μουσική διεύθυνση του Ανδρέα Τσελίκα διασφάλισε τον σφιχτό θεατρικό ρυθμό της παράστασης, την ένταση στα δραματικά σημεία, τις ανάσες στα λυρικά.» | Νίκος Α. Δοντάς, Η Καθημερινή, 10/11/2013
«[…] Η σκηνοθεσία της Ράιας Τσακηρίδη ήταν ρεαλιστική, με μικρές αποκλίσεις από τις σκηνικές οδηγίες του δημιουργού, προσαρμόζοντας τη δράση στον υπάρχοντα χώρο και υποβάλλοντας, όχι επιβάλλοντας, τις ιδέες που η σκηνοθέτις ήθελε να τονίσει[…]» | Δ. Κιουσόπουλος, Ελευθεροτυπία, 27/10/2013
«[…] Από την αρχή έγιναν αντιληπτά το βάθος και η ποιότητα της δραματουργικής και της μουσικής προετοιμασίας, που δικαίωσε το ιδιαίτερο στίγμα γραφής του Ιταλο-αμερικανού συνθέτη. Η σκηνοθέτις Ράϊα Τσακηρίδη ανέδειξε με εύστοχη θεατρική διδασκαλία τον πυρήνα του έργου […]Θαυμάσια υπήρξε, εξάλλου, και η σκηνική καθοδήγηση της ολιγομελούς ομάδας των πρωταγωνιστών, που έκλεψε τις εντυπώσεις […]» | Ε. Χωριατάκης, Αθηνόραμα, 18/10/2013
«[…]Μέσα από θαυμάσιες άριες, μονολόγους και ντουέτι […] παντρεύει το πραγματικό μεταφυσικό με τρόπο που συγκινεί οδηγώντας μας στη δραματική κορύφωση του φινάλε και μετατρέποντας το μελόδραμα σε ανατριχιαστικό θρίλερ!» | http://tospirto.net/music/live/14544, 26/09/2013
The Shell Game | 2016
«[…] Η εύστοχη, αφαιρετική σκηνοθεσία της Τσακηρίδη διασφάλισε τη συνοχή
και την ομοιογένεια της δουλειάς. […] Μακάρι τέτοιου βάθους και ποιότητας προετοιμασία να επενδυόταν συχνότερα στη χώρα μας και σε οπερατικές παραγωγές (πολύ) μεγαλύτερης κλίμακας…» | Ευτύχιος Δ. Χωριατάκης, Αθηνόραμα, 15/01/2016
«[…] Προσωπικά, ένοιωσα την ανάγκη να θέλω να ξαναδώ το “Shell Game” – γιατί είναι από αυτά τα μικρά κομψοτεχνήματα – τα σχεδόν αριστουργηματικά σε κάθε τους μικρή λεπτομέρεια που σε ωθούν σε σκέψη. Αυτό δεν είναι η τέχνη;» | Γιώργο Χαρωνίτη, Αθηνόραμα, 18/12/2015
«[…] Αναμφίβολα είναι ένα έργο καλογραμμένο που παρακολουθείται ευχάριστα ενώ η λιτότητα των μέσων και η σύντομη διάρκεια θα του επιτρέψουν ενδεχομένως να καλύψει έναν χώρο που δέχεται ακόμα νέες εγγραφές.» | Δ. Κιουσόπουλος, Debop.gr, 20/1/2016
«[…] Η εξωθεσμική όπερα έχει έρθει για να μείνει…» | Γ. Σβώλος, Εφσυν, 15/1/2016