Πιθανώς να πέρασε περισσότερο χρόνο ζωγραφίζοντας πορτρέτα από κάθε άλλο καλλιτέχνη
H μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει κατά την τελευταία δεκαετία για πορτρέτα και γυμνά του Λούσιαν Φρόιντ ξεκίνησε προχθές στη National Portrait Gallery του Λονδίνου και θα διαρκέσει έως τις 27 Μαΐου.
Παρουσιάζονται εκατόν τριάντα έργα, μιας περιόδου εβδομήντα ετών, ανάμεσά τους και ο τελευταίος πίνακας που δούλευε ο μεγάλος παραστατικός ζωγράφος μέχρι δύο βδομάδες πριν από τον θάνατό του, το περασμένο καλοκαίρι, σε ηλικία 88 ετών.
Ο Λούσιαν Φρόιντ, αυτός ο παθιασμένος και αρκετά εκκεντρικός ζωγράφος, εγγονός του πατέρα της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ, δεν εργαζόταν με μοντέλα επαγγελματίες. Προτιμούσε να ζωγραφίζει δικούς του ανθρώπους, φίλους, συγγενείς, γυναίκες, ερωμένες και παιδιά, χωρίς να καλύπτει ποτέ τα σημάδια του χρόνου και της φθοράς, δίνοντας έκφραση στο σώμα. Πολλοί έχουν πει ότι ζωγράφιζε την ασχήμια. Ο στόχος του πάντως δεν ήταν το κάλλος με την τρέχουσα έννοια. Μερικές φορές ζωγράφιζε και πρόσωπα όχι από το κοντινό του περιβάλλον, όπως η βασίλισσα Ελισάβετ, η οποία δεν ξέφυγε κι αυτή από τη σκληρή ματιά του, ή μια δημόσια υπάλληλος, η υπέρβαρη Σου Τίλεϊ, η οποία πόζαρε γυμνή ξαπλωμένη σε έναν καναπέ.
Το τελευταίο του έργο, το οποίο ξεκίνησε τέσσερα χρόνια πριν από τον θάνατό του, έμεινε ανολοκλήρωτο. Γι’ αυτόν τον πίνακα πόζαρε ο βοηθός και φίλος του Ντέιβιντ Ντόσον, γυμνός κοντά στον σκύλο του.
«Πιθανώς να πέρασε περισσότερο χρόνο ζωγραφίζοντας πορτρέτα από κάθε άλλο καλλιτέχνη», όπως είπε η Σάρα Χάουγκέιτ, επιμελήτρια της έκθεσης. Οσο ζούσε ο Λούσιαν Φρόιντ ήταν ο ακριβότερος εν ζωή καλλιτέχνης. Το ρεκόρ του ήταν 35 εκατ. δολάρια, ποσό με το οποίο αγοράστηκε ένας πίνακάς του το 2008.