Ο Γερμανός σκηνοθέτης Φαλκ Ρίχτερ και η Ολλανδή χορογράφος Ανούκ βαν Ντάικ «μιλούν» για τη σύγχρονη κοινωνία, στο «Protect me»
Το «Protect me», που διερευνά τα όρια θεάτρου και χορού, παρουσιάζεται στη χώρα μας στις 18, 19 και 20 του μήνα
Πώς μας επηρεάζει το γεγονός ότι ζούμε σε μια μόνιμη κατάσταση ανάγκης και ότι η συζήτηση για την κρίση μοιάζει να μην έχει τελειωμό; Πώς επιδρά η ιδεολογία της αγοράς στον καθημερινό τρόπο που αισθανόμαστε, αλληλεπιδρούμε και σκεπτόμαστε ? στις προσωπικές και τις επαγγελματικές μας σχέσεις; Και ακόμα, πώς μεταφέρουμε αυτά τα ζητήματα σε ένα θέατρο που είναι κατεξοχήν ζωντανό, συναισθηματικό και ενστικτώδες;
Για τον καταξιωμένο Γερμανό δραματουργό και σκηνοθέτη Φαλκ Ρίχτερ (που θέτει τα παραπάνω ερωτήματα) το θέατρο είναι ένας γόνιμος χώρος διαλόγου, όπου οι θεατές μπορούν να προβληματιστούν και να αφυπνιστούν, ανεπηρέαστοι από τις στερεοτυπικές και στρεβλές εικόνες της πραγματικότητας που προβάλλονται μέσω της τηλεοπτικής λογικής. Ο Φαλκ Ρίχτερ και η Ολλανδή χορογράφος Ανούκ βαν Ντάικ διερευνούν τα όρια θεάτρου και χορού, δημιουργώντας από κοινού μια εκρηκτική παράσταση για τις επιπτώσεις της σύγχρονης κρίσης.
Πρόκειται για το «Protect me», την πρόσφατη παραγωγή της βερολινέζικης Σαουμπίνε (2010), που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς και που έρχεται στη χώρα μας στις 18, 19 και 20 του μήνα, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (στα Γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους, σε μετάφραση Ελένης Βαροπούλου).
Εχοντας ήδη καθιερωθεί στην Ευρώπη ως ο πλέον πολιτικοποιημένος συγγραφέας της γενιάς του, με έργα μεταφρασμένα σε περισσότερες από 15 γλώσσες και παραστάσεις ανά τον κόσμο, ο Φαλκ Ρίχτερ υπογράφει και σκηνοθετεί ένα εκρηκτικό έργο για την παγκόσμια κρίση και τις άμεσες αλλά και έμμεσες συνέπειές της στην προσωπική και επαγγελματική ζωή της νεότερης γενιάς.
Μιλά με γλώσσα καυστική και ταυτόχρονα βαθιά ποιητική για την εσωτερική και εξωτερική κατάρρευση μιας γενιάς που βίωσε τους νέους πολέμους κατά της τρομοκρατίας, την κρίση του καπιταλιστικού συστήματος και την αντίδραση κατά της παγκοσμιοποίησης αλλά και την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, την αδυναμία ουσιαστικής επαφής με τον άλλο, τη διαρκή αίσθηση ανασφάλειας, πανικού και φόβου.
Με ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ιδίωμα, ακροβατώντας με ευφυΐα στα όρια θεάτρου και χορού, το «Protect me» θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για τη σημερινή κοινωνία: συστήματα που καταρρέουν, για την κατάρρευση της πίστης και την έλλειψη εμπιστοσύνης σε οποιονδήποτε υπάρχοντα πολιτικό ή οικονομικό θεσμό, ως συνέπεια της μεγάλης οικονομικής κρίσης στη νέα χιλιετία. Και μιλάει επίσης για το πώς ο κόσμος της οικονομίας επηρεάζει τον συναισθηματικό κόσμο του ατόμου, για το πώς οι ίδιες οικονομικές στρατηγικές χρησιμοποιούνται τόσο στις οικονομικές όσο και στις διαπροσωπικές σχέσεις…
ΜΑΣΤΕΡΚΛΑΣ ΓΙΑ 2 ΜΕΡΕΣ
Το πολιτικό και το προσωπικό σε ένα θέατρο, που συνδυάζει χορό, λόγο και μουσική, παρουσιάζει ο Φαλκ Ρίχτερ σε ένα μάστερκλας, στις 19 και 20 του μήνα, στην αίθουσα χορού, της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών». Στο μάστερκλας (απευθύνεται σε δραματουργούς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, συγγραφείς, επαγγελματίες και τελειόφοιτους φοιτητές) ο Φαλκ Ρίχτερ θα συζητήσει για τη δουλειά του και θα μιλήσει για το πώς τα πολιτικά και προσωπικά ερωτήματα μπορούν να ενταχθούν σε μία παράσταση. Πώς χτίζεις μια παράσταση όταν το σημείο εκκίνησης δεν είναι το κείμενο; Πώς μπορείς να κάνεις ηθοποιούς και χορευτές να δουλέψουν σε μια κοινή διαδικασία; Πώς χειρίζεσαι τους αυτοσχεδιασμούς και πώς αυτοί μπορούν να μετεξελιχθούν σε μια τελική εκδοχή
για την παράσταση;
ΑΙΧΜΗΡΟΣ ΛΟΓΟΣ
Η παράσταση, η οποία εκλύει υψηλή ενέργεια, συνδυάζει τη δυναμική χορογραφία με έναν αιχμηρό θεατρικό λόγο, που ανατέμνει με ευαισθησία τη σύγχρονη ανθρώπινη συνθήκη.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr