της Μαριάννας Κυριακού
Γεννημένος στη μεγαλόνησο. Μεγαλωμένος με ένα όνειρο, τη μουσική. Ο Λάρκος Λάρκου ένας ξεχωριστός συνθέτης – μουσικός – εκπαιδευτικός ο οποίος ασχολείται με την παραδοσιακή μουσική του τόπου του και όχι μόνο.
Δεν αναπαύεται εύκολα μιας και είναι προσηλωμένος στους στόχους του. Έχει γράψει τη μουσική σε πολλές θεατρικές παραστάσεις, όπως επίσης έχει δημιουργήσει πολλά νεανικά κυπριακά συγκροτήματα στο εξωτερικό.
Πρόσφατα έκανε κάτι, που ίσως κανείς κύπριος δημιουργός να μην τολμούσε να κάνει και το κυριότερο; Το πέτυχε. Μελοποίησε έναν από τους μεγαλύτερους εθνικούς ποιητές της Κύπρου το Βασίλη Μιχαηλίδη. Ο Λάρκος Λάρκους αναμφισβήτητα είναι η συνέχεια της Κυπριακής μουσικής παράδοσης.
Καλησπέρα Λάρκο! Είναι πραγματικά μεγάλη μας χαρά και τιμή να σε φιλοξενούμε στο “AvecNews”!
Καλησπέρα. Δική μου είναι η χαρά και η τιμή για τη φιλοξενία!
Αρχικά θα θέλαμε να μας πεις μερικά πράγματα για τον εαυτό σου. Πώς είσαι στην καθημερινότητά σου; Τι είναι αυτό που σε γεμίζει περισσότερο;
Ο εαυτός μου είναι ένας εαυτός θετικός, ταμένος και προσηλωμένος στους στόχους που θέτει, παίρνοντας σοβαρά τη ζωή και υπολογίζοντας το χρόνο που διανύει, μη κάνοντας εκπτώσεις σε θέματα ποιότητας, πάντα μέσα από την προσωπική του σκοπιά η οποία στηρίζεται σε ενστικτώδεις διεργασίες παράσε εγκεφαλικές.
Είναι ένας εαυτός μοναχικός, σπιτόγατοςκαι κομπιουτεράκιας και γι’ αυτόν δεν υπάρχει η καθημερινότητα με την έννοια της ρουτίνας και του αναμενόμενου. Βρίσκεται σε μια συνεχή κίνηση και αλλαγή. Αντιμάχεται οτιδήποτε πάει να τον περιορίσει, να τονπροσαρμόσει σε οριοθετήσεις και κατεστημένα. Είναι γενικά εκτός. Τον γεμίζει η πνευματική επικοινωνία με ωραίους (ψυχικά) ανθρώπους, ο έρωτας και πάνω απ’ όλα η δημιουργία.
Είσαι ένας πολυπράγμων και πολυμήχανος άνθρωπος. Από νεαρή ηλικία ασχολείσαι με τη μουσική, ως συνθέτης, ερμηνευτής και παραγωγός. Έχεις πραγματοποιήσει πολλές σπουδαίες παραστάσεις, ενώ η συμβολή σου στην τηλεόραση και το θέατρο είναι πραγματικά πολύ αξιόλογη! Από τι αντλείς όλη αυτή την έμπνευση και την ενέργεια; Θα μπορούσες να φανταστείς τη ζωή σου χωρίς ήχους και μουσική;
Θα έλεγα ότι κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί τη ζωή του χωρίς ήχους και μουσική. Αυτά τα στοιχεία είναι μέρος της φύσης και του περιβάλλοντος. Το θέμα είναι σε τι ποιότητες αναφερόμαστε και σε τι επιτρέπουμε να εισρέει στον εγκέφαλό μας, στο είναι μας γενικότερα, με δέκτη τα αυτιά μας.
Θα συμφωνήσω μαζί σας διότι αληθεύει ότι την όποια δημιουργία μου την χαρακτηρίζει μιαπολυπραγμοσύνη. Στα 30 μου αποφάνθηκα ότι «η δημιουργία είναι το θαύμα που με κρατάει στη ζωή». Σ’ αυτή τη βάση απέκτησαυπέροχες εμπειρίες υπηρετώντας τις παραστατικές τέχνες μουσική, θέατρο και χορό ως συνθέτης ή/και ως ερμηνευτής. Αρχή μου ήταν και είναι να περνώ καλά σε ότι συνηγορήσω να κάνω. Αυτό σημαίνει ότι όταν δεν θέλω να κάνω κάτι δεν το κάνω ή αν το κάνω θα το διεκπεραιώσω στον ιδανικό βαθμό.
Η λέξη τηλεόραση με ξενίζει λίγο γιατί, καλώς ή κακώς,ελάχιστα σχετίστηκα με τον τομέα αυτό είτε δημιουργικά είτε σε επίπεδο προβολής του έργου μου ή του εαυτού μου. Με το θέατρο ασχολήθηκα σε μεγάλο βαθμό, από το 2000 μέχρι το 2009. Μετά με απασχόλησε αποκλειστικά το έργο μου πάνω στην ποίηση του Βασίλη Μιχαηλίδη και άφησα όλα τα άλλα στην άκρη, γιατί αυτό το έργο με κάλυπτε και με καλύπτει σε όλα τα επίπεδα δημιουργίας που με αφορούν.
Την έμπνευση και την ενέργειά μου τις αντλώ από τον…ουρανό. Έχω μια άλλη σχέση με το σύμπαν. Είμαι δέκτης, αν θέλετε- θετικός δέκτης και πάντα σε συνδυασμό με σκληρή και παθιασμένη δουλειά αλλά και βιωματική γνώση (η δογματική/παθητική γνώση δεν με κάλυπτε ποτέ).
{youtube}N083jP0LR1s{/youtube}
Γνωρίζω ότι είσαι κι ένας πολύ καλός δάσκαλος, διδάσκεις σε σχολεία μέσης εκπαίδευσης ενώ έχεις εμπειρία ως καθηγητής και σε δραματικές σχολές. Από την εμπειρία σου μέχρι σήμερα, το είναι αυτό που έχεις αποκομίσει μέσω της επαφής σου με τα παιδιά και τους νέους;
Το «πολύ καλός δάσκαλος» έχει σχέση με αυτό που είπα προηγουμένως. Ότι, δηλαδή, έχω την αρχή όταναποδέχομαι να κάνω κάτι να το επιτελώ στον ιδανικό βαθμό. Το ίδιο συμβαίνει και στον τομέα της διαπαιδαγώγησης, κοινώς «εκπαίδευσης» (λάθος ο όρος και παραπέμπει στη βιομηχανική επανάσταση, αλλά ας αφήσουμε αυτή τη συζήτηση για άλλη φορά), την οποία υπηρετώ ως «επαγγελματίας» και «μόνιμος» καθηγητής στο κυπριακό δημόσιο. Και σε δραματικές σχολές δίδαξα- πολύ δραματικές μάλιστα, αλλά ας το αφήσουμε κι αυτό για άλλη φορά!
Με τα παιδιά είμαι φίλος και νιώθω μεγάλη υποχρέωση να είμαι σωστός και υπεύθυνος απέναντί τους, παρόλο που το σύστημα δεν είναι σωστό και υπεύθυνο απέναντί στον εαυτό του και κατά συνέπεια στους λειτουργούς του. Οι ηλικίες που διδάσκω, συνήθως 12-15 χρονών, είναι κρίσιμες και καθοριστικές για τον άνθρωπο και απαιτούν πολύ λεπτή διαχείριση. Πάντως η μουσική βολεύει προς ουσιαστική και ευχάριστη χαλιναγώγηση, εφόσον περιέχει το παιχνίδι (εξ ου και η έκφραση «παίζω μουσική») κι έτσι είναι ένα ισχυρό εργαλείο διαπαιδαγώγησης που συνδυάζει δημιουργία,γνώση και τέρψη. Οι ποιότητες όμωςαυτής της διαπαιδαγώγησης έχουν να κάνουν με τις ποιότητες του εκάστοτε φορέα- δασκάλου.
Ομολογώ ότι από τα παιδιάκλέβω την ζωτικότητα που εκπέμπει η αύρα τους.. Έχουν μια φοβερή ενέργεια που όταν την εκμεταλλευτεί κανείς έχει πολλά να κερδίσει. Ο νέοι παρατηρώ ότι έχουν ανάγκη για αλήθειες. Αρκετά τους έχουμε φλομώσει με μαρκεταρισμένες κονσέρβες στα πρότυπα μιας παραδόπιστης και οικονομικά γαλουχημένης κοινωνίας.
{youtube}U587fxSsBEQ{/youtube}
Τι είναι αυτό που λείπει περισσότερο από τις νεότερες γενιές, όσον αφορά το κομμάτι της δημιουργίας; Τα πρότυπα και τα ερεθίσματα που δέχονται πιστεύεις βοηθάνε στην πνευματική τους ανάπτυξη;
Τα πρότυπα έχουν να κάνουν με το χρήμα, και την (αυτό-)προβολή, στοιχείων που συμβάλλουν σε μια απέραντη μοναξιά που ξεκινά από την απομόνωση στο δωμάτιο παρέα με το pc και το Facebook καιτην καλλιέργεια συμπτωμάτων αυτολατρείας, ναρκισσισμού και εγωπάθειας. Όλα αυτά οδηγούν συχνά σε αδιέξοδα και παρεκτροπή από την ουσία της ζωής.Παρατηρώ ότι από τους νέους σήμερα λείπει αυτό που οι Ισπανοί αποκαλούν «δουέντε», δηλαδή μια υπαρξιακή συνύπαρξη του έρωτα με το θάνατο που στην ουσία αποτελεί την αλήθεια της δημιουργίας,την αλήθεια, δηλαδή, της ίδιας της ζωής.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα πολύ μεγαλόπνοο και σημαντικό έργο σου με τίτλο «Το πρώτο ΄δώ βασίλειο είχαν θεοί το κτίσει». Πρόκειται να ένα cd- βιβλίο, το οποίο περιλαμβάνει μελοποιημένη ποίηση του σπουδαίου Βασίλη Μιχαηλίδη, ένα έργο που επεξεργαζόσουν για πάνω από οκτώ χρόνια. Τι σε οδήγησε στην απόφαση να καταπιαστείς με αυτό; Ποιο κομμάτι του εαυτού σου πιστεύεις ότι εκφράζεται περισσότερο μέσω αυτής σου της δουλειάς;
Είναι το μοναδικό μουέργο που κυκλοφορεί δημόσια. Το μοναδικό έργο που με έχει εκτεθειμένο δημόσια αν θέλετε! Έχει τη μορφή CDκαι βιβλίου. Απεφάσισα να το εκδώσω μετά από οκτάχρονη τριβή με την προσωπικότητα και τη δημιουργία του άνθρωπου Βασίλη Μιχαηλίδη κι όχι ενός φτιαχτού «εθνικού» συμβόλου και μάλιστα αλλοτριωμένου και ξεχασμένου.Ο εθνικός Μιχαηλίδης είναι για μένα απλά ο Βασίλης, ένας μύθοςπου αγάπησα και με ακολουθεί σ’ όλες τις εκφάνσεις της ζωής και της δημιουργίας μου.
{youtube}ReEfCkIKfxw{/youtube}
Έπειτα από τόσα χρόνια μελέτης και διατριβής στην ποίηση και τον τρόπο γραφής του Βασίλη Μιχαηλίδη, βρίσκεις κοινά ανάμεσα σε εκείνον κι εσένα;
Είναι παράξενο να γίνεται αυτή η σύγκριση των πρακτικών δημιουργίας ενός υπό δοκιμασία μουσικού όπως ο υποφαινόμενος με τις πρακτικές δημιουργίας ενός θρυλικού και καταξιωμένουπνεύματος.Θα απαντήσω όμως ότι σε ανθρώπινο επίπεδοπάντα ένιωθα ότιυπήρχαν πολλά κοινά ως προς τις αδυναμίες και τις ευαισθησίες του Βασίλη με αυτές του υποφαινόμενου!
Στο έργο αυτό αναμειγνύονται με γόνιμο και εντυπωσιακό τρόπο, το ρετρό της εποχής του 1900, το βυζαντινό, το παραδοσιακό και το σύγχρονο στοιχείο. Πόσο δύσκολο είναι να αποδώσει ένας καλλιτέχνης, έναν αιώνα μετά, τα μηνύματα και όλα όσα εκφράζει το έργο του σπουδαίου αυτού ποιητή; Αντιμετώπισες εμπόδια κατά τη σύνθεση και δημιουργία;
Η προσωπική μου επαφή ως συνθέτη με την ποίηση του Βασίλη Μιχαηλίδη μού έδωσε τη δυνατότητα να εξωτερικεύσω βιώματα και ακούσματα πολλών χρόνων, που με οδήγησαν σε πολύ βαθιά μονοπάτια της ψυχής. Με αγωνία και δέος προσπάθησα να διατηρήσω μια κοινή γραμμή συνθετικά και ενορχηστρωτικά, μέσα από την πολυσυλλεκτικότητα των θεμάτων και του διαφορετικού ύφους που χρησιμοποιούσε κάθε φορά ο Μιχαηλίδης. Αναμειγνύονται έτσι στο ίδιο έργο το ρετρό της εποχής του 1900, μαζι με το βυζαντινό, το παραδοσιακό και το σύγχρονο στοιχείο. Γι’ αυτό και χρειάστηκε η ερμηνεία πολλών και διαφορετικών σχολών ερμηνευτών για να προβληθούν όσο πιο παραστατικά και αυθεντικά γινόταν τα πολλαπλά πρόσωπα και ύφη του «μοναδικού, ίσως, κυπριώτη ποιητή» της εποχής εκείνης.
θα λεγα ότι με το ήθος της ερμηνείας του αντιπροσωπεύει και προβάλλει την κάθε πτυχή της προσωπικότητάς του: τη θεατρικότητα και παραστατικότητα του λόγου του, τη σκωπτικότητα και τον αλτρουισμό του, το διονυσιακό και απολλώνειο στοιχείο, την απογοήτευσή του από τον καταιγισμό ατυχών περιστάσεων στη ζωή του, τον αισθησιασμό και ερωτισμό, που διακατέχει σχεδόν ολόκληρο το έργο του, είτε σε ένα καθαρά ερωτικό ποίημα για μια συνήθως εξιδανικευμένη γυναικεία μορφή είτε σε σχέση με το θείο ή την ίδια την Κύπρο ως ιστορική και γεωγραφική περιοχή
Αν ήμουν εγκεφαλικός και αναλυτικός χαρακτήρας είμαι σίγουρος ότι δεν θα τα κατάφερνα. Το μόνο μου εργαλείο ήταν η διαίσθησή μου, αλλά, όπως είπα και προηγουμένως, σε συνδυασμό με γνώση και ποιότητα όπως αυστηρά τις προσδιορίζω στον εαυτό μου. Αυτή η διαίσθηση ένωσε το χτες με το σήμερα και οι ερμηνείες το έκαναν ακόμη πιο άμεσο και ίσως του έδωσαν και κάποια διαχρονικότητα η οποία είναι υπό αυστηρή δοκιμασία στο παρόν στάδιο.
{youtube}hEIRBQbsvXQ{/youtube}
Στον δίσκο-βιβλίο συμμετέχουν πολλά σπουδαία ονόματα και καλλιτέχνες όπως ο Πέτρος Γαϊτάνος, ο Χρήστος Θηβαίος, ο Βασίλης Παπακωνσταντίου, ο Μανώλης Μητσιάς, ο Βασίλης Λέκκας και πολλοί άλλοι. Πες μας μερικά λόγια για τη συνεργασία σου μαζί τους.
Μοναδικές εμπειρίες και μοναδικές ερμηνείες. Τα έδωσαν όλοι όλα. Ήταν ένα μαγικό ταξίδι που ούτε καν πιστεύω ότι πραγματοποιήθηκε. Το χάρηκα, το χαίρομαι και θα το χαίρομαι για πάντα, ως παρατηρητής και ακροατής πλέον, γιατί νιώθω ότι το έργο έχει φύγει από τα χέρια μου, ότι ανήκει στους ερμηνευτές του και στον κόσμο που το ακολουθεί και το πιστεύει.
Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μας οι τραγουδιστές ήταν ενθουσιώδεις, συγκινημένοι, όλοι απόλυτα συνεργάσιμοι και τα έδιναν όλα στις ερμηνείες τους. Μου έκανε εντύπωση ο τρόπος που οι Ελλαδίτες τραγουδιστές προσελάμβαναν την παλιά, πανελλήνια γλώσσα των ποιημάτων και την μετέφεραν με απόλυτη φυσικότητα στο σήμερα. Έχω την εντύπωση ότι τους μάγευε ο τρόπος που ήταν γραμμένη η ποίηση, το θεματολόγιο, οι λέξεις, η σύνταξη σε ποιήματα που για τόσα χρόνια θεωρούνταν και θεωρούνται ακόμα, ασήμαντα και υποδεέστερα σε σχέση με το ιδιωματικό έργο του ποιητή.
Λάρκο ποια είναι τα σχέδια και τα όνειρά σου για το μέλλον;
Πολλά αλλά με αυτοσυγκράτηση. Οι εποχές δεν προσφέρονται για μεγάλα όνειρα και σχέδια, αλλά κάποια πράγματα φαίνεται ότι,όπως κι ο «Βασίλης Μιχαηλίδης» θέλουν «κρίση» για να υπάρξουν. Οι μεγάλες δημιουργίες δεν περνούν σε εποχέςσυμβατικές. Θέλουν σκληρές δοκιμασίες για να κερδίσουν το θρόνο τους και αυτό μόνο ο χρόνος μπορεί να το ορίσει.
Αρχίζω σύντομα τις ηχογραφήσεις της μπάντας μου «Κυπρογένεια» με κυπριακό έθνικ- φιούζον χαρακτήρα και με συμμετοχές από σπουδαίους μουσικούς και τραγουδιστές.
Παράλληλα ετοιμάζω ένα μεγάλο έργο με τις μελοποιήσεις μου στην ποίηση του επίσης σημαντικότατου κύπριου ποιητή Δημήτρη Λιπέρτη και δουλεύω πάνω σε επιλογές από 600 τραγούδια σε στίχους και μουσική δικά μου που έχω συνθέσει από τα 14 μου χρόνια.
{youtube}bbR5F7zFzIk{/youtube}
Κλείνοντας, τι θα έλεγες στους αναγνώστες του avecnews;
Απλότητα, πίστη και αλήθεια και όλα θα πάνε καλά.
Σ’ ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου.. εύχομαι πάντοτε τα καλύτερα στη ζωή σου, τύχη και επιτυχία σε ότι κι αν κάνεις!
Σας ευχαριστώ κι εγώ πολύ, που με βάλατε σε μια διαδικασία ενδοσκόπησης και αυτοκριτικής με τις εύστοχες και ουσιαστικές ερωτήσεις σας!