Χάρης Φλέουρας: «Η βλακεία είναι ανίκητη κι αυτό μας οδήγησε σ’ αυτό το διδακτορικό μας με τον Σταμάτη Κραουνάκη»

Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Από 29 Νοεμβρίου, ο Χάρης Φλέουρας, ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Ιλίσια – Βολανάκη, υπο τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σταμάτη Κραουνάκη, παρουσιάζοντας σε θεατρική μορφή το εμβληματικό κείμενο του Ευάγγελου Λεμπέση.

Ένα δοκίμιο γραμμένο μέσα στην κατοχή, που έρχεται στις μέρες μας να υψώσει ισχυρή ασπίδα στη χυδαιότητα, την αναξιοκρατία και τα κοινωνικά συστήματα που ποδοπατούν την ανθρώπινη ζωή.

μιλάει στην Λαμπριάνα Κυριακού

Είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο το δοκίμιο του Ευάγγελου Λεμπέση, «’Η τεράστια κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω» που επιχειρείτε με τον Σταμάτη Κραουνάκη να ανεβάσετε στο θέατρο. Πώς πήρατε αυτό την απόφαση με τον Σταμάτη να δουλέψετε ένα τέτοιο αριστούργημα;

Η σκέψη για το ανέβασμα αυτού του έργου υπήρχε πολλά χρόνια απ’ όσο γνωρίζω στο μυαλό του Σταμάτη. Φαντάζομαι τώρα βρέθηκαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να γίνει πραγματικότητα. Σε μια περίεργη λοιπόν περίοδο τη ζωής μου, με απανωτά χτυπήματα της μοίρας, δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από τον καλό μου άγγελο Σταμάτη Κραουνάκη  ο οποίος μου πρότεινε να διαβάσω αυτό το υπέροχο κείμενο και φυσικά διαβάζοντας το, δέχτηκα όλος χαρά να συμμετάσχω. Να τονίσω πως είναι μεγάλη τιμή μου που με σκέφτηκε και με πρότεινε και ιδιαίτερα που εμπιστεύτηκε τις δυνατότητες μου για να πραγματοποιήσουμε μαζί αυτό το όνειρο.

Υπο ποια μορφή θα δούμε αυτό το κείμενο να ζωντανεύει στην σκηνή; Υπάρχει αρκετά μεγάλος βαθμός δυσκολίας.

Η ίδια η γλώσσα του κειμένου είναι το κλειδί για να γίνει παραστάσιμο ένα τέτοιο κείμενο, όσο κι αν φανεί περίεργο η καθαρεύουσα είναι απόλυτα θεατρική γλώσσα οπότε και θα παρουσιαστεί απολύτως  θεατρικά.

Θα κρατήσετε δηλαδή την καθαρεύουσα;

Φυσικά και θα κρατηθεί η καθαρεύουσα, ο τρόπος με τον οποίο ξετυλίγεται σιγά-σιγά αυτός ο λόγος γίνεται απόλυτα κατανοητός από τους θεατές.

Ποιος θα είναι ο «ρόλος» σας κύριε Φλέουρα;

Ο Ρόλος μου είναι ένας άνθρωπος οποίος έχει αποκτήσει βαθιά γνώση χάριν της κοινωνιολογικής μελέτης του Λεμπέση οπου θέλει να την μοιραστεί με τους θεατές ώστε να την κατανοήσουν  και να γίνουν και αυτοι κοινωνοί αυτής της μελέτης.

Τι σας δυσκόλεψε αναλαμβάνοντας την ερμηνεία αυτή;

Έπρεπε να συλλάβω τα πυκνά νοήματα των φράσεων του συγγραφέα και να τα αποδώσω με παραστατικό τρόπο ώστε να είναι απόλυτα κατανοητά και στοχευμένα , ευτυχώς είχα κοντά μου τον σκηνοθέτη μου Σταμάτη Κραουνάκη και την βοηθό του Γιούλα Αναγνωστοπούλου που με την αμέριστη βοήθεια αλλά και την έμπνευση τους κατάφερα να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πώς θα χωρέσει το κωμικό μέσα στην αυστηρή αυτή γραφή του Λεμπέση;

Έχει εξαιρετικά κωμικά στοιχεία το κείμενο του Λεμπέση αν ξεκινήσουμε  με τον τίτλο και μόνο καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για ένα άκρως χιουμοριστικό έργο.

Είναι ένα κείμενο που χωρίζει τους βλάκες σε δυο κοινωνικές τάξεις(τους βλάκες που κατέχουν ανάξια κάποιες καλές θέσεις και τους βλάκες που βρίσκονται σε χαμηλότερες βαθμίδες που μπορείς εύκολα να τους εκμεταλλευτείς)  που κοινό έχουν  τον νόμο του διαφορισμού.  Ας μιλήσουμε με απλά λόγια τι πραγματεύεται το δοκίμιο ή ακόμα καλύτερα  η παράσταση που θα ανεβάσετε από 29 Νοεμβρίου στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης σε σκηνοθεσία Σταμάτη Κραουνάκη;

Θα ξεκινήσω από το γεγονός ότι βλακεία δεν είναι ταξική , η παράσταση αναφέρεται σε όλα τα επίπεδα και τις μορφές της βλακικης  «διανοιας».  Ο Λεμπέσης τάσσεται υπέρ τους με έναν υπέροχα απολαυστικό και καυστικό τρόπο. Στην παράσταση σας καλούμε να έρθετε για να ανακαλύψουμε μαζί αν τελικά και εμείς οι ίδιοι ανήκουμε σε κάποια κατηγορία  βλακών  και δεν το έχουμε καταλάβει.

Αν και ο Ευάγγελος Λεμπέσης πίστευε ότι οι κοινωνίες αλλάζουν, ωστόσο η βλακεία συνεχίζει να ποδοπατάει την ανθρώπινη ζωή μέχρι και σήμερα. Αν και δεν υπάρχουν τέτοια δείγματα, πιστεύετε  ότι υπάρχει τρόπος να απαλλαγούμε από την ανοησία και την βλακεία;

Πιστεύω ότι όσο πιο γρήγορα γνωρίσουμε τους εαυτούς μας και τι πραγματικά θέλουμε τόσο ευκολότερα θα αντιληφθούμε αν χρειαζόμαστε τους βλάκες στη ζωή μας. Να σκεφτείτε ότι στο γυμνάσιο αποβλήθηκε για μία έκθεση του που χαρακτηρίστηκε αναρχικών ιδεών.

Κάτι που οπωσδήποτε πρέπει να αναφέρουμε;;

Θα ήθελα να αναφέρω τους υπόλοιπους συντελεστές αν μου επιτρέπετε όπως την Έβελιν Σιουπηγια το σκηνικό και το κοστούμι, τον Κώστα Ξενόπουλο για τη μουσική και τα βίντεο αρτ ,τον Κώστα Μπλουγουρα για τους φωτισμούς, τον Κώστα Προφη για τις φωτογραφίες του Δημήτρη Ματσούκα για την επεξεργασία τους, τέλος την Δέσποινα Κραουνάκη και τη Μαρίκα Αρβανιτόπουλου για την προβολή και επικοινωνία της παράστασης και να ευχαριστήσω την Παναγιώτα Παρασκευοπούλου και Κώστα Ξενόπουλο για την τρομερή φιλοξενία τους στο Ιλίσια Βολανάκη και την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν και δείχνουν, όπως και τις μοναδικές Ηλεάνα Μπάλλα και Βούλα Κουρκουλή για την στήριξή τους.

 

Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Φλέουρα

Ωφείλω να ευχαριστήσω και εσας για την ωραία αυτή η συνέντευξη.



Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.