‘Ελβις Πρίσλεϊ – Ο βασιλιάς της Ρόκ στις αίθουσες Προβολής. Για τη νέα αυτή ταινία γράφει η Δέσποινα Μακρινού

Thumbnail (10)
Facebook
Twitter
LinkedIn

 Της Δέσποινας Μακρινού

Ο ‘Ελβις στην εποχή των μπίτνικς

 Η λογοτεχνία των μπίτνικς, η μουσική του νεαρού Έλβις και οι στίχοι απο τα τραγούδια των Μπήτλς, προκάλεσαν τον τρόμο στους γονείς εκείνης της εποχής, που ανησύχησαν για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στα παιδιά τους.

Η Μπίτ γενιά, όπως ονομάστηκε η γενιά της δεκαετίας 1950 – 1960, δημιούργημα ενός   λογοτεχνικού  κινήματος, σε συνδυασμό με τα μουσικά ακούσματα των Μπήτλς και του  Πρίσλευ, υπήρξε ο καταλύτης μιάς νεανικής κουλτούρας και επαναστατικότητας, μιάς  σοβαρής αποστασιοποίησης απο τις κοινωνικές συμβάσεις των συντηρητικών κοινωνιών σε Ευρώπη και Αμερική.

 

Thumbnail (11)‘Ελβις Άαρον Πρίσλει

 Ο νεαρός  Έλβις ‘Ααρον Πρίσλει ,  με ακούσματα μπλούζ, γκόσπελ, κάντρι και νέγρικης μουσικής ,  υπήρξε πρωτοπόρος ενός νέου μουσικού είδους, που αγκάλιασαν οι  μπίτνικς και όχι μόνο.

Το είδος αυτό  πήρε τον τίτλο  rockabilly και αποτέλεσε τον πρόδρομο της  ρόκ εν ρόλ μουσικής.

 

Σήμερα με αφορμή τη νέα βιοματική ταινία, παραγωγής 2022, που φιλοξενείται στις κινηματογραφικές αίθουσες, ο βασιλιάς της Ρόκ επανέρχεται στο προσκήνιο για να μας θυμίσει την ενδιαφέρουσα , ανατρεπτική και πολυδιάστατη εκείνη εποχή. 

Ο Έλβις ‘Ααρον Πρίσλει γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 1935 στο Τούπελο του Μισσισιπί, με γονείς τον Βέρνον Έλβις Πρίσλευ και την Γκλάντις Λαβ Σμίθ. Ο δίδυμος αδελφός του πέθανε στη γέννα και έτσι ο Έλβις μεγάλωσε ως μοναχοπαίδι.

Σε ηλικία 10 ετών και ενώ εκείνος περίμενε δώρο για τα γενέθλιά του ένα ποδήλατο, η μητέρα του του χαρίζει μία μεταχειρισμένη κιθάρα.

Thumbnail (12)

Τρία χρόνια αργότερα , η οικογένειά του μετακομίζει στο Μέμφις του Τενεσί.

Εκεί ο Έλβις πηγαίνει στις Συνάξεις του Θεού και επηρεάζεται απο την μπλούζ και την γκόσπελ μουσική.

Αποκτά πολλούς φίλους, με τους οποίους περνάει μαζί πολλές ώρες. Ηταν ” η μαφία του Μέμφις” όπως τους αποκάλεσαν εκ των υστέρων.

Στην  ” μαφία ” αυτήν αναφέρονται οι Σόνι Γουέστ, Ρέντ Γουέστ, Μπίλ Σμίθ, Μάρτι Λάκερ και Λαμάρ Φάικ.

 

Για λόγους καθαρά βιοποριστικούς, εργάζεται στην αρχή ως οδηγός φορτηγού ή ως μηχανικός σε συνεργείο, προκειμένου να ενισχύσει οικονομικά την οικογένεια του.

 

Η μουσική του καριέρα

 Η μουσική του καριέρα ξεκινά  σε ηλικία 19 ετών , το 1954. Το πρώτο του σίνγκλ, δώρο στα γενέθλια της μητέρας του, το πλήρωσε 3,25 δολλάρια στην εταιρεία Sun Studios. To δεύτερο του στοίχισε λίγο περισσότερο, 8,25 δολλάρια,  πάλι στην ίδια εταιρεία.

Ωστόσο, την εποχή εκείνη εμφανίζεται στη βιομηχανία της μουσικής ένας νέος παραγωγός με ένα μικρό στούντιο ηχογράφησης , στο οποίο ήδη είχαν ηχογραφήσει δίσκους ο Β.Β.King, o Little Milton και o James Koton και του προτείνει συνεργασία.

Κάνουν μαζί ένα αρκετά ριψοκίνδυνο εγχείρημα, που είναι ένας συνδυασμός αφροαμερικάνικης μουσικής με φωνή λευκού ερμηνευτή.

Το εγχείρημα πετυχαίνει και ο Έλβις με το προκλητικό του στυλ και την καθαρή και δυνατή φωνή του, γίνεται δημοφιλής, παρά τις όποιες διαμαρτυρίες και αντιδράσεις.

 

Το Νοέμβριο του 1956 πρωταγωνιστεί στην ταινία Love me tender ( Αγάπα με τρυφερά), η οποία και τον κάνει γνωστό παγκοσμίως .

Thumbnail (13)

Ο στρατός

 Η καλλιτεχνική του πορεία διακόπτεται δύο χρόνια μετά , προκειμένου να υπηρετήσει στον αμερικανικό στρατό.

Παρουσιάστηκε στη μονάδα του στη Γερμανία τον Μάρτιο του 1958. Η παραμονή του στη Γερμανία υπήρξε καθοριστική για τη ζωή του. Εκεί γνώρισε την 14χρονη Πρισίλα Μπολιέ, με την οποια συνήψε τον μοναδικό γάμο στη ζωή του και απο την οποία απέκτησε μία κόρη , την Λίζα Μαρί Πρίσλει.

0762c30fb376f817a5d9b30b71916285

Ο Τομ Πάρκερ – Μάνατζερ

 Σταθμός στην καριέρα  του αποτέλεσε η γνωριμία του με τον γνωστό ως “συνταγματάρχη”  Τομ Πάρκερ, ο οποίος ανέλαβε να τον μανατζάρει , εξαγοράζοντας έναντι 35.000 δολλαρίων το συμβόλαιο του απο την Sun Studios και μεταφέροντας τα δικαιώματα στην RCA  Records .

Το πρώτο επίσημο σίνγκλ του Πρίσλευ, πούλησε ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Ο Πάρκερ, ήταν ένας εξαιρετικός μάνατζερ, που κατάφερε να απογειώσει την καριέρα του Έλβις . Δεν απέφυγε, ωστόσο, να κάνει δύο σοβαρά λάθη που θα στοιχίσουν πολύ στην καλλιτεχνική του ανέλιξη.

Το ένα ήταν να τον στρέψει αποκλειστικά στα κινηματογραφικά στούντιος, υπογράφοντας 7ετές συμβόλαιο, γεγονός που τον ανάγκασε να παραμελήσει την μουσική του παραγωγή και το δεύτερο να αποτρέψει τις εκτός Αμερικής εμφανίσεις του. Λέγεται ότι επειδή ήταν παράνομος μετανάστης, φοβόταν μήπως δεν μπορέσει να επιστρέψει.

Elvis1

Έτσι απο το 1960 και για αρκετά χρόνια ο ΄Ελβις , αναλώνεται γυρίζοντας ταινίες και σάουντρακς.

Το 1968 μετά απο μία επιτυχημένη τηλεοπτική εμφάνιση ο Έλβις βγαίνει δυναμικά στη συναυλιακή σκηνή, με μιά σειρά απο εμφανίσεις, πάντα όμως εντός Ηνωμένων Πολιτειών.

Την ίδια εποχή στο καλλιτεχνικό στερέωμα οι Βρετανοί Μπήτλς γράφουν ιστορία, ταξιδεύοντας και δίνοντας συναυλίες σε όλο τον κόσμο.

 

Οι Μπήτλς ταξιδεύουν .

Ο  Έλβις οχι.

 

Καταφέρνει, ωστόσο, να είναι ο πρώτος σόλο δημοφιλής καλλιτέχνης σε όλο τον κόσμο με τεράστια εμπορική επιτυχία.

Με πάνω απο ένα δισεκατομμύριο πωλήσεις δίσκων , θεωρείται ο πιο επιτυχημένος καλλιτέχνης στην ιστορία της ηχογραφημένης μουσικής.

Στα λίγα καλλιτεχνικά του χρόνια ( μόλις 23), πρωταγωνίστησε σε 30 περίπου κινηματογραφικές ταινίες και έχει πάρει 3 βραβεία Γκράμμι.

 

E99a7bfc51d473e0f05cc6067b8b4a96 ph1 me an margkret viva las vegas 1 1Ο Έλβις και οι γυναίκες  Images

 

Στην προσωπική του ζωή χαρακτηρίζεται ώς ένας ιδιόρυθμος άνθρωπος, ψυχοκαταναγκαστικός, μικροφοβικός, με έντονο το στοιχείο της ζήλειας, ιδιαιτέρως στις σχέσεις με την γυναίκα του. Λέγεται ότι δεν της επέτρεπε να κυκλοφορεί, να έχει παρέες, να συνομιλεί με τους συνεργάτες του. Οι κακές γλώσσες υποστηρίζουν ότι της απαγόρευε να κυκλοροφεί στο σπίτι με πυτζάμες και χωρίς μακιγιάζ.

Ο ίδιος με την ελκυστική του εμφάνιση, την άνεση, το ρυθμό και την χορευτική του επιδεξιότητα, είχε πολλές εφήμερες σχέσεις, τόσο κατά τη διάρκεια του γάμου του, όσο και μετά το διαζύγιο. Κάποιες  είχαν δημοσιευτεί στον Τύπο της εποχής. Η Νάταλι Γούντ, η Αν Μάργκρετ, Κάντις Μπέργκεν, η Σίμπιλ Σέμπαρντ, η Κόνι Στήβενς είναι μερικές απο αυτές.

 

Είχε ιδιαίτερη σχέση με τη μητέρα του και αναφέρεται ότι εως την ενηλικίωσή του κοιμόταν μαζί στο ίδιο κρεββάτι.

Μετά το διαζύγιο

 Μετά το διαζύγιό το 1973 ο Έλβις έπεσε σε κατάθλιψη. Έγινε απόμακρος, έπαιρνε βάρος συνεχώς και επιδεινώθηκε η εξάρτησή του απο τα συνταγογραφούμενα φάρμακα. Έμενε μεγάλα διαστήματα κλεισμένος  στην πολυτελή κατοικία του, στην Γκρέισλαντ, κάνοντας ταυτόχρονα καθημερινά διατροφικές υπερβολές.

 

Οι όποιες εμφανίσεις του, που έγιναν ή ακυρώθηκαν αν και ήταν προγραμματισμένες,  σημείωσαν αποτυχία και υπογράμμισαν την σωματική και καλλιτεχνική του έκπτωση. ” Ήταν λυπηρό” , σημείωναν οι αρθρογράφοι της εποχής.

Η καλλιτεχνική του καριέρα είχε φτάσει στο ναδίρ. Η τελευταία του ζωντανή εμφάνιση έγινε στην Ιντιανόπολη στις 26 Ιουνίου του 1977.

Ο θάνατος

 Απεβίωσε στις 16 Αυγούστου 1977, σε ηλικία μόλις 42 ετών, στο Μέμφις του Τενεσί , στο σπίτι του στο Γρέισλαντ. Η μνηστή του Τζίντζερ Όλντεν τον μετέφερε στο νομοσοκομείο, ήταν όμως αργά. Η καταγεγραμμένη αιτία θανάτου είναι καρδιακή αρρυθμία απο μεγάλη δόση ναρκωτικών.

Η κηδεία του αποτέλεσε παγκόσμιο γεγονός . Ενταφιάστηκε δίπλα στη μητέρα του στο Μέμφις.

Αμέσως μετά αναπτύχθηκε μιά μεγάλη σκόπιμη επιχείρηση φημολογίας, που έφτασε έως και την ακραία άποψη ότι βρίσκεται εν ζωή και ζεί κάπου κρυμμένος.

Η ταινία

 Η ταινία “‘Ελβις”, που παίζεται αυτές τις μέρες στους κινηματογράφους, έχει τη σκηνοθετική υπογραφή του Μπαζ Λούρμαν, με πρωταγωνιστή, στο ρόλο του Έλβις, τον Ρίτσαρντ Ροξμπεργκ. Η διάρκειά της είναι 156 λεπτά

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.