Ζουάν Μιρό – Ανρί Ματίς “Πέρα απο τις εικόνες”
Μιά “δολοφονική σχέση” με τις εικόνες
Μουσείο Μιρό, Βαρκελώνη, έως τις αρχές Φεβρουαρίου
Της Δέσποινας Μακρινού
Οι δύο καλλιτέχνες εφάρμοσαν και υποστήριξαν με εμμονή και με ιδιαίτερη ένταση την αμφισβητηση των στερεότυπων στη ζωγραφική, σε σημείο ώστε να την “αλλοιώσουν”, να την… δολοφονήσουν. Ζωγράφιζαν με το χέρι και όχι με το μυαλό. Αποσύνδεσαν το χέρι απο τη σκέψη. “ Το χέρι με καθοδηγεί, δεν το καθοδηγώ” δήλωνε ο Μιρό. Οι πινελιές και τα χρώματα στον καμβά, υπο την καθοδήγηση του απελευθερωμένου χεριού.
Το ίδρυμα Ζουάν Μιρό στη Βαρκελώνη και το Μουσείο Ματίς στη Νίκαια, συνδιοργανώνουν και παρουσιάζουν στη Βαρκελώνη μιά σπάνια εικαστική πανδαισία 160 έργων των δύο μεγάλων ζωγράφων. Μέσα απο μία πανδαισία χρωμάτων και σχημάτων, ξεδιπλώνεται μιά βαθειά και εποικοδομητική προσωπική σχέση των δύο μεγάλων ζωγράφων.
Καταλανός ο Μιρό. Γάλλος ο Ματίς. Σουρεαλιστής ο Μιρό. Ιδρυτής του Φωβισμού* ο Ματίς.
Μικρότερος ο Μιρό (γεννήθηκε το 1893), μεγαλύτερος ο Ματίς (γεννήθηκε το 1869), αν και μεταξύ τους υπήρχε ηλικιακή διαφορά ( κατά 24 χρόνια ), συναντήθηκαν σχεδόν τυχαία, το 1934 στη Νέα Υόρκη.
Οι περίφημες “οδαλίσκες” του Ματίς παρά την μεγάλη εμπορική τους επιτυχία, είχαν κουράσει τον καλλιτέχνη στο τέλος της δεκαετίας του ΄20 με αποτέλεσμα να σταματήσει να ζωγραφίζει. Τότε ήταν που συνάντησε, με πρωτοβουλία του γιού του Πιέρ – ο οποίος ήταν έμπορος τέχνης των έργων του Μιρό – τον Καταλανό ζωγράφο.
“Συνάντησα έναν αληθινό ζωγράφο” είπε “ συνάντησα έναν πολύ μεγάλο ζωγράφο” πρόσθεσε ο Μιρό. Ήταν εκείνη η συνάντηση που απελευθέρωσε το χέρι. Ήταν εκείνη η περίοδος που αναπτύχθηκε η ιδέα “να δολοφονήσουμε την ζωγραφική”.
Ήταν η άντληση μιάς νέας δύναμης που το “χέρι” της έδωσε υπόσταση και διαχρονικότητα.
Μοναδικά χρώματα, μοναδικές πινελιές, μοναδικά σχέδια, για μιά νέα ριζοσπαστική τεχνοτροπία. Ένας βαθειά εικαστικός συνδυασμός, δύο διαφορετικών καλλιτεχνικών ρευμάτων. Οι σουρεαλιστικές σχηματικές φιγούρες του Μιρό, συναντούν στην Έκθεση τη διακοσμητική αρμονία των χρωμάτων του Ματίς, συγκλίνοντας στην εκτίμηση και το θαυμασμό τους ενός για τον άλλον.
Η Έκθεση στο Μουσείο Μιρό της Βαρκελώνης, εξερευνά τις κοινές πρακτικές των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών, καθώς η τοποθέτηση των έργων, δημιουργεί έναν περίφημο διάλογο μεταξύ του επισκέπτη και των δύο υπογραφών.
Φεύγοντας απο την Έκθεση μία περίεργη αίσθηση χαράς και ευεξίας σε ακολουθεί, και ολοκληρώνεται με τον μαγικό περίπατο στο στο δάσος του Parc de Montjuïc θαυμάζωντας την όμορφη Βαρκελώνη απο ψηλά.
* Ο φωβισμός είναι μία καλλιτεχνική τάση, των αρχών του 20ου αιώνα, βασισμένη σε μία χαρακτηριστική προτροπή του Πωλ Γκωγκέν, σύμφωνα με την οποία ο ζωγράφος θα πρέπει να ζωγραφίζει με έντονα χρώματα, απλές γραμμές, έντονες αντιθέσεις με έμφαση στο κόκκινο χρώμα.