Κοινωνική πολιτική σημαίνει πολιτισμός
συνέντευξη στην Δέσποινα Μακρινού
Κοινωνική πολιτική ονομάζεται το σύνολο των δράσεων και των θεσμικών παρεμβάσεων που στόχο έχουν την βελτίωση της καθημερινής ζωής των πολιτών .
Το κράτος πρόνοιας και η αναβάθμιση των κοινωνικών υπηρεσιών εξασφαλίζουν την ποιότητα της ζωής ενός ατόμου προσφέροντας ευημερία και αξιοπρέπεια.
Μία υγιής και σωστά δομημένη κοινωνική πολιτική, εξασφαλίζει τα δικαιώματα ιδιαίτερων ομάδων όπως αναπήρων, μελών της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, υποστηρίζει τη διαφορετικότητα και μειώνει φαινόμενα περιθωριοποίησης, κοινωνικού ρατσισμού και προσβολής .
Οι κυβερνήσεις οφείλουν να ψηφίζουν νόμους υποστήριξης των ατόμων που έχουν ανάγκη μιάς κοινωνικής παρέμβασης, ώστε να απολαμβάνουν μία αξιοπρεπή καθημερινότητα.
Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Αναπληρωτής Τομεάρχης για την Κοινωνική Αλληλεγγύη Θεανώ Φωτίου, απαντά στις ερωτήσεις της aVecnews.
Κυρία Φωτίου ποιές ήταν οι κυριότερες παρεμβάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, στην κοινωνική πολιτική του τόπου μας;
Με το πρόγραμμα καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης και τα μέτρα για το παιδί η φτώχεια και η παιδική φτώχεια στην Ελλάδα υποχώρησαν στο προ κρίσης επίπεδο.
– Η παιδική φτώχεια από 23% το 2008 μειώθηκε σε 22,7% στο 2018.
– Διευρύναμε την κοινωνική προστασία υπέρ των μεσαίων στρωμάτων, ώστε να περιλάβει όλους τους πολίτες, όπως με τα μέτρα για το παιδί, τη στέγη και την αναπηρία.
– Οι δαπάνες για το παιδί αυξήθηκαν από 822 εκατομμύρια σε 1,416 δισεκατομμύρια (επίδομα παιδιού, σχολικά γεύματα, βρεφονηπιακοί).
– Το 2015 παραλάβαμε 79.000 vouchers για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και το 2019 δώσαμε περισσότερα από 155.000 (αυξάνοντας την χρηματοδότηση από 170 σε 270 εκατ.ευρώ) περιλαμβάνοντας για πρώτη φορά στους δικαιούχους και τις άνεργες μητέρες.
– Αυξήσαμε τον προϋπολογισμό των οικογενειακών επιδομάτων από 650 εκατ. ευρώ τα προηγούμενα χρόνια σε 1,1 δις. ευρώ το 2019. Αποτέλεσμα ήταν να καταβληθούν τα οικογενειακά επιδόματα σε 100.000 παραπάνω οικογένειες και σε επιπλέον 200.000 παιδιά (από 1,4 εκατ.παιδιά φτάσαμε σε 1,6) ενώ αυξήθηκε και το ποσό του επιδόματος ανά τέκνο.
– Εντάξαμε τους ανάπηρους συμπολίτες μας στην εργασία με το 15% των νέων θέσεων στο Δημόσιο να αφορούν αποκλειστικά αναπήρους, χωρίς απώλεια του επιδόματος αναπηρίας.
–
Προχωρήσαμε σε μηνιαία καταβολή του επιδόματος αναπηρίας για πρώτη φορά και πλήρη ψηφιοποίηση με τον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας.
– Χορηγήσαμε επίδομα στέγης για 260.000 νοικοκυριά (667.000 άτομα) με συνολική δαπάνη 300.000.000. Ταυτόχρονα με την επιδότηση ενοικίου καλύψαμε πάνω από το 80% των δανειοληπτών που έχουν επαγγελματικά και στεγαστικά κόκκινα δάνεια. Περισσότεροι από 1.000.000 συμπολίτες μας με π/υ που φτάνει τα 500 εκατ.ετησίως ωφελούνται από τα δυο διαφορετικά προγράμματα.
– Αυξήσαμε τον π/υ στην πρόνοια από 780 εκατ.ευρώ σε 3,5 δις.Δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό διαφανές κράτος πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης με την ίδρυση δύο πυλώνων: τα Κέντρα Κοινότητας και τον ΟΠΕΚΑ (Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων Αλληλεγγύης) καταργώντας το πελατειακό κράτος πρόνοιας που παραλάβαμε όπου άνθιζαν οι πελατειακές σχέσεις και η διαφθορά.
– Η αποϊδρυματοποίηση των παιδιών και ατόμων με αναπηρίες αποτέλεσε σημαντική προσπάθεια της κυβέρνησης. Με την ψήφιση του ν. 4538/2018 αλλάξαμε ριζικά το «γκρίζο τοπίο» των διαδικασιών υιοθεσίας και αναδοχής, με επιτάχυνση των διαδικασιών μειώνεται σε 8-12 μήνες από τα 4-6 χρόνια.
Ποιές είναι οι βασικότερες παρεμβάσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην κοινωνική πολιτική του τόπου μας;
Σε μια περίοδο που αυξάνονται ξανά οι δείκτες φτώχειας, παιδικής φτώχειας και κοινωνικών ανισοτήτων, οι οποίοι επί ΣΥΡΙΖΑ έπεφταν διαρκώς χάρη στη διάθεση 3,5 δις € για την πρόνοια (από 789 εκ. που παρέλαβε το 2015), ο κ. Μητσοτάκης επιτίθεται σε επιδόματα με κάθε ευκαιρία.
Εξαιτίας των πολιτικών του έχουμε τεράστια προβλήματα κοινωνικών ανισοτήτων και έχει εκτοξευθεί η φτώχεια. Οι εργαζόμενοι που παίρνουν τον κατώτατο μισθό έχουν εξοντωθεί.
Ενα στα δύο νοικοκυριά βλέπουν τα εισοδήματα τους να εξαντλούνται στις δύο πρώτες εβδομάδες του μήνα. Τα έξοδα σίτισης είναι πάνω από 35%.
Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνηση του με κάθε ευκαιρία “επιτίθενται” στα επιδόματα για τους αδύναμους και τα μεσαία στρώματα. Από το fuel pass αποκλείστηκαν οι ανάπηροι συμπολίτες μας, καθώς ο κ. Πιερρακάκης δεν υπολόγισε ότι οι ανάπηροι εξαιρούνται από τα τέλη κυκλοφορίας. Ενώ με την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, χιλιάδες συμπολίτες μας έχασαν πολλές παροχές, όπως το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, το επίδομα ανασφάλιστων υπερήλικων και στέγης. Για παράδειγμα, σε ορισμένες λαϊκές περιοχές όταν η αξία ενός σπιτιού 80.000 ευρώ και μέσα σε ένα βράδυ αυξήθηκε κατά 20%.
Ένα άλλο επίσης σημαντικό που σηματοδοτεί την κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι η υποκρισία στο ζήτημα της προστασίας του παιδιού. Αντιμετωπίζουν τον τομέα της παιδικής προστασίας, ως όχημα προβολής επειδή έχει μεγάλο κοινωνικό έρεισμα.
Τον Νοέμβριο η κυβέρνηση έφερε στη Βουλή ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών την ώρα δηλαδή που απασχολούσε τη δημοσιότητα η υπόθεση της 12χρονης στον Κολωνό. Ήταν ένα ευχολόγιο, χωρίς ιεράρχηση και χωρίς προϋπολογισμό, με στόχο να φιλοτεχνήσει το ευαίσθητο προφίλ του πρωθυπουργού.
Η προεκλογική προπαγάνδα του κ. Μητσοτάκη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έπαιρνε τα χρήματα της μεσαίας τάξης για τους φτωχούς ήταν απόλυτα ψευδής. Τα επιδόματα για τους ανάπηρους, για τα παιδιά και τα νοικοκυριά, αφορούσαν και τα μεσαία στρώματα. Φτιάξαμε τότε ένα διαφανές, ψηφιακό κράτος και, μέσω ενός φορέα, του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), συγκεντρώθηκαν και αποδίδονταν δίκαια και ψηφιακά.
Ποιές θα είναι οι προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε θέματα κοινωνικής πολιτικής, σε περίπτωση που στις επερχόμενες εκλογές σχηματίσει κυβέρνηση;
Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία εκτιμά ότι απαιτείται μία πραγματική επανάσταση, για να αντικατασταθεί το μοντέλο το οποίο βασίζεται στην αστυνομική και ποινική αντιμετώπιση της κακοποίησης, με ένα κοινωνικό μοντέλο προστασίας του παιδιού που υλοποιείται στην κοινότητα μέσω νέων ή/και ενισχυόμενων κοινωνικών δομών και υπηρεσιών στους δήμους, στις Περιφέρειες, στις Εισαγγελίες, στα Πρωτοδικεία, στις διευθύνσεις της Αστυνομίας ανηλίκων.
Χρειάζονται χιλιάδες προσλήψεις εξειδικευμένων επιστημόνων και γενναία χρηματοδότηση. Χρειάζεται αντιμετώπιση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού που δημιουργούν πρόσφορο έδαφος στην κακοποίηση ανηλίκων. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πιστεύει ότι ένα ολοκληρωμένο Εθνικό σχέδιο δράσης για την Κακοποίηση Ανηλίκων περιλαμβάνει πέντε πεδία πολιτικών:
α) Πρόληψη,
β) Έγκαιρη και έγκυρη ανίχνευση και διάγνωση περιστατικών.
Είχαμε φτιάξει 100 Κέντρα Στήριξης Οικογένειας το 2018 που είχαν χρηματοδοτηθεί από ΕΣΠΑ και ήταν αναπόσπαστο μέρος της κοινότητας στους Δήμους ώστε να απευθύνονται οι οικογένειας με προβλήματα σε ειδικούς τα οποία πάγωσε η ΝΔ,
γ) Προστασία του παιδιού θύματος κατά τη νομική διαδικασία απόδοσης ποινικών ευθυνών. Είχαμε φτιάξει τα Σπίτια του Παιδιού. Γνωρίζετε ότι η 12χρονη επαναθυματοποιήθηκε προσερχόμενη στη ΓΑΔΑ,
δ) Ψυχοκοινωνική στήριξη και αποκατάσταση του παιδιού θύματος και
ε) Ειδικά μέτρα για παιδιά σε φτώχεια, κοινωνικό αποκλεισμό και αναπηρία. Στις ρωγμές της αθλιότητας εμφυλοχωρεί η παιδική και σεξουαλική κακοποίηση.
Τέλος αποτελεί βασική προτεραιότητα η δημιουργία 300 ανεξάρτητων διεπιστημονικών μονάδων αναφοράς και ανίχνευσης περιστατικών κακοποίησης, που θα λειτουργούν τουλάχιστον μία ανά Δήμο. Για όλα τα παραπάνω όμως, είναι απαραίτητο να υπάρχει Εθνικός Ψηφιακός Μηχανισμός, ώστε να παρακολουθούνται τα περιστατικά κακοποίησης σε πραγματικό χρόνο και να μη χάνονται ανάμεσα στις υπηρεσίες.
Πιστεύουμε ότι σε ένα δημόσιο και δωρεάν ισχυρό κοινωνικό κράτος.
Ένα κοινωνικό κράτος με παροχές και δωρεάν υπηρεσίες που θα στηρίζουν άμεσα το λεηλατημένο εισόδημα των πολιτών με αύξηση των κοινωνικών επιδομάτων, όπως το επίδομα στέγης για τα νέα ζευγάρια, το επίδομα μητέρας, το επίδομα αναπηρίας κ.ο.κ. Με δωρεάν παροχές, όπως τα voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα δωρεάν σχολικά γεύματα.
Κυρίως, όμως, με ένα εκτεταμένο δίκτυο υπηρεσιών φροντίδας Υγείας-Παιδείας-πρόνοιας.
Όλες αυτές οι υπηρεσίες που επιβάλεται να είναι υψηλής ποιότητας και να παρέχονται δωρεάν από το κράτος. Αν δεν συμβεί αυτό, ο πολίτης είναι υποχρεωμένος είτε να τις στερείται είτε να τις πληρώνει από την τσέπη του. Για την Αριστερά αυτός είναι ο κοινωνικός μισθός που σήμερα είναι απολύτως απαραίτητος.
Σε όλες τις ευρωπαΐκές πόλεις βλέπεις να κυκλοφορούν στους δρόμους, στα πάρκα, στα εστιατόρια, στα μαγαζιά, αρκετά άτομα με αναπηρία. Το ερώτημα είναι αν τα άτομα με αναπηρία είναι τόσο λίγα στη χώρα μας, που σπανίως τα συναντάς στους συγκεκριμένους χώρους. Τι ακριβώς συμβαίνει εδώ;
Οι ανάπηροι στη χώρα μας είναι σε αναλογία πληθυσμού όσο και στις υπόλοιπες χώρες. Μόνο που, λόγω των αντιαναπηρικών πολιτικών των κυβερνήσεων επί δεκαετίες και την πρόσφατη πρακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη να μην συνεχίσει πολιτικές προσβασιμότητας που ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οι πόλεις μας είναι απροσπέλαστες σε πρόσωπα με διάφορες μορφές αναπηρίας, όπως και γενικότερα σε εμποδιζόμενα άτομα (ηλικιωμένους, γονείς με παιδικά καροτσάκια κλπ).
Έτσι αποκλείεται η καθημερινή συμμετοχή των αναπήρων στην κοινωνική ζωή.
Γι αυτό, ένα από τα πρώτα έργα μιας νέας προοδευτικής κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα είναι ένα πρόγραμμα πλήρους προσβασιμότητας, δημόσιων, κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και κτιρίων σε 20 γειτονιές πόλεων που θα λειτουργήσει ως πρότυπο για την προσαρμογή ολόκληρου του αστικού χώρου..
Η κυβέρνηση της ΝΔ εμπαίζει συστηματικά τους ανάπηρους. Ο θεσμός του προσωπικού βοηθού που τόσο έχει διαφημίσει η αρμόδια Υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου, αφορά τελικά μόλις 1000 ανάπηρους για δύο χρόνια και άλλους 1000 για ένα ακόμα έτος. Ενώ η συνεχής μείωση των ποσοστών αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ και οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών ακινήτων, έχουν ως αποτέλεσμα την περικοπή επιδομάτων στα άτομα με αναπηρία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ο πρόεδρος του Αλέξης Τσίπρας, έχει καταθέσει τις προτάσεις του για μια εθνική στρατηγική για την αναπηρία, που συνοψίζεται στα εξής:
– Αύξηση, μετά από πολλά χρόνια, των αναπηρικών επιδομάτων κατά 20% για όλους τους δικαιούχους.
– Επιτάχυνση του θεσμού της αναδοχής και υιοθεσίας και του προγράμματος σταδιακής αποϊδρυματοποίησης, με ταυτόχρονους εντατικούς ελέγχους στις υφιστάμενες δομές για όσο χρόνο εξακολουθούν να λειτουργούν ως κλειστής φροντίδας
– Ουσιαστική στήριξη αναπήρων και των οικογενειών τους στην κοινότητα, με προγράμματα πρώιμης και έγκαιρης παρέμβασης, με τη δημιουργία Στεγών Αυτόνομης Διαβίωσης (ΣΥΔ)που θα στεγάζουν μικρό αριθμό ωφελούμενων, με τον θεσμό του προσωπικού βοηθού/φροντιστή για 70.000 ανάπηρα άτομα, με τη χορήγηση εργαλείων αξιοπρέπειας (τεχνητά μέλη, αμαξίδια, κτλ) σε όλους τους δικαιούχους, χωρίς οικονομική επιβάρυνση
– Αύξηση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών, και βοηθών υποστήριξης ανάπηρων παιδιών για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με ταυτόχρονη προσαρμογή των σχολικών κτιρίων στην κατεύθυνση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
– Πιλοτική δημιουργία προσβάσιμων γειτονιών σε 20 πόλεις και αναβάθμιση των ΚΕΠΑ, με γενίκευση του ηλεκτρονικού φακέλου αναπήρου, πολλαπλασιασμό των υγειονομικών επιτροπών των ΚΕΠΑ με εκπαιδευμένους γιατρούς όλων των ειδικοτήτων, εξοπλισμένων πλήρως ψηφιακά για να επιτελούν το έργο τους.
– Θέσπιση κανόνων για την ισοπολιτεία των ανάπηρων. Μόνον έτσι υπάρχει ελπίδα να πάρει τέλος η ταλαιπωρία τους εν μέσω των πολλαπλών κρίσεων που διέρχεται η χώρα και να βελτιωθεί η ζωή τους χωρίς περαιτέρω τραγικές συνέπειες για τη ζωή και την ένταξή τους στην κοινωνία.