Κριτική: Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
γράφει η Λαμπριάνα Κυριακού
 
Πόσο εύκολα μπορείς να καταδικάσεις μια πράξη όταν δεν έχεις ακούσει και δεν έχεις αναλογιστεί πίσω από ποιες συνθήκες έγινε;
Σε μια κοινωνία κατακριτέα, όπως συνεχίζει να είναι και η σημερινή,  όσα χρόνια και να έχουν περάσει από την εποχή που έχει γραφτεί το μυθιστόρημα του Στέφαν Τσβάιχ «Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας», έρχεσαι αντιμέτωπος με τον οξειδωμένο μηχανισμό μιας κοινωνίας που  μηδενίζει ηθικά όποιον τολμήσει να υπερβεί τον νόμο της.  Βέβαια για τον Τσβάιχ αυτό που έπαιζε σημαντικότερο ρόλο στο έργο του, δεν ήταν τόσο οι αντιδράσεις της κοινωνίας μέσα από ένα συμβάν, αλλά ο ανθρώπινος ψυχισμός,  κυρίως ο γυναικείος. Κάτι που δεν άφησε αδιάφορο τον αδελφικό του φίλο Φρόυντ, ο οποίος  περιγράφει το έργο του Τσβάιχ ως ένα μικρό αριστούργημα το οποίο εκφράζει απόλυτα τον κλάδο της ψυχολογίας.
Το «Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας» είναι από τα έργα που θέλω να πιστεύω, ότι κάποια στιγμή όλοι μας έχουμε είτε διαβάσει, είτε έχουμε δει στο θέατρο. Αν όχι, για μια παράσταση σαν αυτή που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον, από Τετάρτη έως Κυριακή, αξίζει να θυσιάσει κάποιος μια ώρα από το απόγευμα του, για να μάθει την ζωή αυτής της γυναίκας, μέσα από την ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά της Κίρκης Καραλή, και την εκρηκτική ερμηνεία της Ιωάννας Μαυρέα.

Τα κυριότερα σημεια του έργου και η πλοκή του:

Η εποχή που εξελίσσεται η ιστορία μας, είναι κάποια χρόνια πριν τον Μεγάλο Πόλεμο. Συντηρητική κοινωνία, καταπιεσμένοι άνθρωποι.  Όλα αρχίζουν όταν μια γυναίκα ηλικίας 60 ετών (Ιωάννα Μαυρέα) αποφασίζει να μιλήσει σε έναν  άγνωστο άνδρα (Σήφη Πολυζωίδη), για ένα ντροπιαστικό περιστατικό που της συνέβη στα 42 της χρόνια.. Παίρνει αυτή την απόφαση, γιατί πιστεύει ότι αυτή η ομολογία, θα την βοηθήσει να κατανοήσει τον εαυτό της, να εξηγήσει τις επιθυμίες της και εν κατακλείδι να λυτρωθεί απ όλες αυτές τις κατηγορίες που απέδιδε όλα αυτά τα χρόνια στον εαυτό της. Η ηρωίδα μας,  δεν μπορούσε να δεχθεί, ότι μια γυναίκα καθώς πρέπει σαν και αυτή, θα παρασυρόταν από τις σεξουαλικές της επιθυμίες και θα έκανε  πράγματα που δεν είναι του χαρακτήρα της.   Είκοσι χρόνια πριν, χήρα τότε, φτάνει στο Μόντε Κάρλο και επισκέπτεται το καζίνο –  όπως είθισται να κάνουν οι αριστοκράτες της εποχής,  όπου παρακολουθεί με ενδιαφέρον την υψηλή κοινωνία να ποντάρει. Συγκεκριμένα παρακολουθούσε τα χέρια των παικτών όπως την είχε διδάξει ο σύζυγος της.  Την προσοχή της τραβάει ένας όμορφος νεαρός αριστοκράτης, που χάνει όλα του τα χρήματα που  αποχωρεί από το καζίνο  απελπισμένος. Φοβούμενη ότι θα κάνει κάποια τρέλα, η γυναίκα τον ακολουθεί και τελικά του σώζει τη ζωή περνώντας μια νύχτα μαζί του. Αυτή η νύχτα όμως έμελλε ν΄ αλλάζει και τη δική της ζωή για πάντα και η επόμενη μέρα που ξημέρωνε  της επιφύλασσε  δυσάρεστες εκπλήξεις»
 

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019 λίγο μετά τις 5 το απόγευμα – Θέατρο Θησείον

 
Το κοινό κάθεται αντικριστά, χωρισμένο σε γυναίκες και άνδρες. Αυτό είναι ένα παιχνίδι της σκηνοθέτιδος, που αν αποκαλυφτεί  εγγράφως, δεν θα έχει  αξία να το ζήσει ο θεατής.  Η σκηνοθεσία της Κίρκης Καραλή,είναι σαν ένα βιενέζικο βαλς. Απαλή, με ιδιαίτερο ρυθμό, ουσιώδης και γεμάτη εκπλήξεις. Αφήνει τους χαρακτήρες να υπάρξουν μέσα από τις εκρήξεις και τα πάθη τους. Ποιος θα τολμούσε, σε μια  ώρα σημαντική για την πλοκή του έργου –  σ΄ ένα θέατρο στο κέντρο της Αθήνας, με δρόμους γεμάτους περαστικούς και φανάρια –  ν΄ ανοίξει διάπλατα τις πόρτες, και η παράσταση να συνεχιστεί για πέντε λεπτά στο πεζοδρόμιο της Οδού Λεωκορίου; Ο σκηνοθέτης λοιπόν, δεν μπορεί να είναι μόνο ο καθοδηγητής της παράστασης, αλλά και ο δημιουργός της, που αν δεν έχει φαντασία σαφώς και γνώση,  το μέλλον δεν του χαρίζεται και η  Κίρκη σε κάθε της δουλειά, φροντίζει ν΄αφήνει ίχνη για την επόμενη.
 
Η Ιωάννα Μαυρέα, οπλισμένη με μια σπάνια δύναμη υποκριτικής, υποδύεται την 60χρονη γυναίκα και την μεταφέρει στην σκηνή, με την αριστοκρατική φινέτσα και την αυστηρότητα που της αναλογεί. Σπάνιο είδος ηθοποιού. Παιδί του Θεάτρου Τέχνης, έχει έξοχο χειρισμό της θεατρικής τεχνικής.
 
Οι ηθοποιοί, Γιώργης Βασιλόπουλος, Ολυμπία Σκορδίλη, και Άρης Νινίκας, κινήθηκαν ευέλικτα μέσα στους πολλαπλούς χαρακτήρες που τους έχουν ανατεθεί. Καλοί ηθοποιοί, νέοι και πολλά υποσχόμενοι. Ωστόσο,  κατά τη γνώμη μου, θα ήταν πιο σωστό ο Γιωργής Βασιλόπουλος που υποδύεται τον νεαρό εραστή, να είχε επι σκηνής μόνο αυτό το ρόλο να φέρει εις πέρας και όχι άλλους.
 
Ο Σήφης Πολυζωίδης, ερμηνεύει τον άγνωστο άνδρα, που κάθεται υπομονετικά και ακούει τις μαρτυρικές είκοσι τέσσερις ώρες αυτής της γυναίκας. Ακέραιος και αφοσιωμένος στο ρόλο του.

 

Πέραν από το συγκεκριμένο αποτέλεσμα, ο θεατής, έχει να ανακαλύψει μέσα από την παράσταση «Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας» πολλά περισσότερα απ΄ αυτά που ανιχνεύει  στην αρχή. Το θέατρο δεν είναι μόνο μια στιγμή  νοερού ταξιδιού, είναι πολλά ταξίδια μαζί. Υπάρχει ένας συγγραφέας, ένας σκηνοθέτης και μια ιστορία που ζωντανεύει μέσα από ερμηνείες, την οποία αν δεν την κάνεις κτήμα σου δεν μπορείς να πεις,  Μ΄αρεσε δεν Μ΄άρεσε. Όπως λέει και στο έργο «Η αλήθεια δεν αξίζει τίποτα όταν είναι μισή»

https://www.youtube.com/watch?v=S4e9UeztJ1k
 
Συγγραφέας: Στέφαν Τσβάιχ
 
Μετάφραση: Δημήτρης Δημοκίδης
 
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
 
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
 
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Άση Δημητρολοπούλου
 
Κινησιολογία: Κωνσταντίνος Παπανικολάου
 
Μουσικη: Αντώνης Παπακωνσταντίνου
 
Φωτισμοί: Άλεξ Αλεξάνδρου
 
Βοηθός σκηνοθέτη: Ολυμπία Σκορδίλη
 
Επικοινωνία – Δημόσιες σχέσεις: Brainco S.A.
 
Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
 
Βίντεο: Ειρήνη Στείρου
 
Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου
 
Οργάνωση – Παραγωγή: Τέχνης Πολιτεία
 
Συμπαραγωγή: ΔΗ.ΚΕ.ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών
 
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού
 
Υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

 
Από την Πέμπτη 7 Μαρτίου έως και την Κυριακή 21 Απριλίου
 
Παραστάσεις κάθε
 
Τετάρτη & Κυριακή ώρα 5 μ.μ.
 
Πέμπτη & Παρασκευή ώρα 6.45 μ.μ.
 
 
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
 
– στο ticketservices.gr
 
– καταστήματα PUBLIC
 
– τηλεφωνικά στο 210.7234567
 
– Εκδοτήριο Ticket Services: Πανεπιστημίου 39 – Στοά Πεσμαζόγλου
 
– Από το ταμείο του θεάτρου:
 
«θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ»
 
Τουρναβίτου 7, Αθήνα (Ψυρρή)
 
Τηλεφωνικές κρατήσεις: 210.32.55.444
 
(Δευτέρα – Παρασκευή 10:00 – 17:00)
 
Προπώληση/πώληση εισιτηρίων:
 
Ώρες ταμείου:
 
Τετάρτη 16:00-22:00
 
Πέμπτη 17:00-20:00
 
Παρασκευή 17:00-22:00
 
Σάββατο: 17:00-23:00
 
Κυριακή 15:00-21:00
 
Πρόσβαση
 
«θησείον – ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ»
 
Τουρναβίτου 7, Αθήνα (Ψυρρή)
 
Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος: Σταθμός Θησείο
 
Μετρό: Γραμμή 3, Μοναστηράκι

 

 

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.