Τρίτο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας

alt
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ο Δήμος Παλλήνης και οι Φίλοι Επικούρειας Φιλοσοφίας “Κήπος Αθηνών” και “Κήπος Θεσσαλονίκης” σας προσκαλούν στο  TRITO PANELLHNIO SYMPOSIO EPIKOYREIAS FILOSOFIAS

Το Συμπόσιο θα διεξαχθεί στις 9 και 10 Φεβρουαρίου 2013 στο Πολιτιστικό Κέντρο Γέρακα του Δήμου Παλλήνης, καθώς  ο Γέρακας ταυτίζεται με τον αρχαίο Δήμο Γαργηττού, τόπο καταγωγής του Επίκουρου.

Πληροφορίες: Πολιτιστικό Κέντρο Γέρακα – Κλειτάρχου και Αριστείδου, τηλ. 2106619937 και στο www.epicuros.gr  (έναρξη: Σάββατο 9/2 στις 17:00 – Κυριακή 10/2 στις 10:00)

περισσότερες πληροφορίες:

Το Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας είναι ένα Πανελλήνιο Συνέδριο για το φιλοσοφικό σύστημα του Επίκουρου και τον ρόλο του στην σύγχρονη κοινωνία.

Το Συμπόσιο πραγματοποιείται στο Πολιτιστικό Κέντρο Γέρακα και διοργανώνεται από τον Δήμο Παλλήνης μέσω της «Κοινωφελής Επιχείρηση Αθλητισμού – Πολιτισμού – Περιβάλλοντος Δήμου Παλλήνης»- Κ.Ε.Α.Π.Π.Δ.Π. και από τους Φίλους Επικούρειας Φιλοσοφίας.

Πραγματοποιείται στην περιοχή Γέρακα του Δήμου Παλλήνης Αττικής, προς τιμή του Επίκουρου, ο οποίος κατάγονταν από τον αρχαίο Αθηναϊκό Δήμο Γαργηττού, σύμφωνα με τον βιογράφο Διογένη Λαέρτιο και ο οποίος σήμερα ταυτίζεται με το Γέρακα.(Επίκουρος Νεοκλέους και Χαιρεστράτης, Αθηναίος, των δήμων Γαργήττιος, γένους του των Φιλαϊδών).

Η επιλογή της ημερομηνίας διεξαγωγής του συμποσίου γίνεται ώστε να συμπίπτει με τον μήνα που γεννήθηκε ο μεγάλος φιλόσοφος. Ο Φεβρουάριος ταυτίζεται κατά το δυνατό με τον αττικό μήνα Γαμηλιώνα, τον μήνα που γεννήθηκε ο φιλόσοφος(μηνός Γαμηλιώνος εβδόμη).

 

Το φιλοσοφικό σύστημα του Επίκουρου αναζητά το δρόμο για την ευδαιμονία, μέσω της γνώσεως της ανθρώπινης φύσης και του περιβάλλοντος κόσμου. Όπως ορίζει ο ίδιος ο Επίκουρος στην επιστολή του προς Μενοικέα, η ευδαιμονία έγκειται στη μακαρία ζωή, δηλαδή στο να μην υποφέρει κάποιος από σωματικούς πόνους και να μην είναι η ψυχή του ταραγμένη.

ΜΗΤΕ ΑΛΓΕΙΝ ΚΑΤΑ ΣΩΜΑ ΜΗΤΕ ΤΑΡΑΤΤΕΣΘΑΙ ΚΑΤΑ ΨΥΧΗΝ, ΕΠΕΙ ΤΟΥΤΟ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΣ ΖΗΝ ΕΣΤΙ ΤΕΛΟΣ.(Διογένης Λαέρτιος- Βίος Επίκουρου)

Η επιδίωξη της ευχάριστης ζωής και η βίωση της ευδαιμονικής αυτής κατάστασης, είναι «τέχνη» και ως τέτοια διδάσκεται και εφαρμόζεται. Η «τέχνη» του ΗΔΕΩΣ ΖΗΝ, του να ζεις δηλαδή με μεγάλη ευχαρίστηση, ηδονικά. Δάσκαλός μας στη «τέχνη» αυτή είναι ο Επίκουρος και το «εκπαιδευτήριο», ο Κήπος, στον οποίο «η φιλοσοφία υπηρετεί τη ζωή κι έχει μοναδικό σκοπό όπως κάθε γνώση ή ενέργεια, να φέρει τη γαλήνη και την ευτυχία» στη ψυχή και το σώμα του ανθρώπου, όπως έγραψε ο καθηγητής Χαράλαμπος Θεοδωρίδης.

 

Η Επικούρεια Φιλοσοφία άγγιξε το νου των ανθρώπων της εποχής του Επίκουρου αλλά και αυτών που ακολούθησαν. Στην ελληνιστική και ελληνορωμαϊκή εποχή η επικούρεια φιλοσοφία διαδόθηκε σε όλα τα πλάτη και μήκη του τότε γνωστού κόσμου. Τετρακόσια πενήντα έτη μετά την έναρξη της φιλοσοφικής σχολής του Κήπου από τον Επίκουρο, λειτουργούσε έδρα επικούρειας φιλοσοφίας στο πρώτο κρατικό πανεπιστήμιο των Αθηνών που είχε ιδρύσει ο αυτοκράτωρ Μάρκος Αυρήλιος.

Η διαχρονική αξία της Επικούρειας Φιλοσοφίας επιβεβαιώνεται μέσω της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού, όπου μετά το χιλιόχρονο διάλειμμα του μεσαίωνα, πλήθος ανθρώπων επηρεάστηκαν από τον Επίκουρο και άλλαξαν τη πορεία της ανθρώπινης ιστορίας φέροντάς την από το σκοτάδι στο φως.

 

Η αρχή της θεωρίας των ατόμων, η αρχή του διαστημικού κενού, η κίνηση των ατόμων, η κίνηση των πλανητών, το ηλιοκεντρικό σύστημα, αλλά ακόμη και η θεωρία της εξέλιξης των ειδών, όπως ακριβώς διατυπώθηκε από τον Δαρβίνο (!), όλα μα όλα περιέχονταν εξαρχής στην επικούρεια διδασκαλία και έβρισκαν τέλεια εφαρμογή τόσο στην ψυχολογία όσο και στην κοινωνική ηθική.

Κι όλα αυτά τα παρατήρησαν, τα μελέτησαν και τα δίδαξαν από την εποχή της Αναγέννησης κι έπειτα εξαίρετες διάνοιες της φιλοσοφίας, της τέχνης και της επιστήμης όπως ο Λορέντζο Βάλλα, ο Πιερ Γκασσεντί, ο Μονταίν, ο Γκιατσαρντίνι, ο Μπερνιέ, ο Χομπς, ο Ντιντερό, ο Λαροσφουκό, ο Λα Μεττρί, ο Λοκ, ο Μολιέρος, ο Ισαάκ Νεύτων, ο Ρόμπερτ Μπόιλ, ο Ρόμπερτ Χουκ, ο Σαιντ Εβρεμόντ, ο Ελβέτιους, ο Χόλμπαχ, ο Ντε Κοντιγιάκ, όλοι κοντολογίς όσοι συνέβαλαν στο θαύμα του Διαφωτισμού, ενώ ο Τόμας Τζέφερσον, συντάκτης της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας, της Συνθήκης για την Θρησκευτική Ελευθερία, ιδρυτής του πρώτου δημόσιου πανεπιστημίου της Αμερικής στη Βιρτζίνια και τρίτος πρόεδρος των ΗΠΑ για δύο θητείες, διακήρυξε απερίφραστα: «Είμαι και εγώ ένας επικούρειος. Θεωρώ ότι οι γνήσιες θέσεις του Επίκουρου περιέχουν ό,τι πιο ορθολογικό μας έχει κληροδοτήσει η Ελλάδα και η Ρώμη στο χώρο της ηθικής φιλοσοφίας».

Σήμερα η Επικούρεια Φιλοσοφία είναι ζωντανή και επίκαιρη. Σε όλο το κόσμο άνθρωποι με φωτεινά πνεύματα εκφράζονται ως επικούρειοι κι εκδίδουν φιλοσοφικά έργα. Στην πατρίδα μας και πατρίδα του Επίκουρου η επικούρεια διδασκαλία παρέμεινε εν πολλοίς άγνωστη και εντελώς αγνοημένη από τα πλήθη του μεσαιωνικού σκοταδισμού. Το 1909 ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης καταπιάνεται με την μετάφραση του “Περί της Φύσεως των Πραγμάτων” του επικούρειου ποιήματος των 7.415 στίχων στα λατινικά, του Ρωμαίου Λουκρήτιου, αλλά το έργο εκδίδεται μόλις το 1986 κατόπιν επίπονων ενεργειών του εκδότη Φίλιππου Βλάχου. Το 1926 εκδίδεται για πρώτη φορά στα νέα ελληνικά βιβλίο με επικούρεια θεματολογία, με τίτλο “Η φιλοσοφία της ηδονής” του SCHMIDT από τις εκδόσεις ΓΑΝΙΑΡΗ, σε μετάφραση του Ανδρέα Δαλέζιου. Πρώτος ξαναδίδαξε συστηματικά επικούρεια φιλοσοφία – πριν αλλά και μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – ο καθηγητής Χαράλαμπος Θεοδωρίδης, από τους πρώτους πανεπιστημιακούς δασκάλους της Θεσσαλονίκης, που συνέγραψε το ιστορικό και εξαίρετο βιβλίο «Επίκουρος: η αληθινή όψη του αρχαίου κόσμου» στα 1954. Αργότερα ακολούθησαν κι άλλες σποραδικές ελληνικές εκδόσεις επικούρειων συγγραμμάτων, όπως εκείνο του Νίκου Ψυρούκη ή του Μπέντζαμιν Φάρρινγκτον. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες δημιουργήθηκε μια ολόκληρη επικούρεια «βιβλιοθήκη» με αξιόλογα συγγράμματα.

Το 2011 διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην σύγχρονη ιστορία του Ελληνικού Κράτους και σε δημόσιο χώρο με την υποστήριξη του Δήμου Παλλήνης, κληρονόμο του αρχαίου Δήμου Γαργηττού τόπου καταγωγής του φιλόσοφου Επίκουρου, το ιστορικό “1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας”. Το 2012 ακολούθησε το 2ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας.

Πανελλήνιο Συμπόσιο είναι μια ευκαιρία έκφρασης τιμής στον Επίκουρο αλλά και πηγής γνώσης όπως συνάντησης και επικοινωνίας των σημερινών φίλων και ερευνητών της Επικούρειας Φιλοσοφίας, συνεπώς και μεγάλης νοητικής ευχαρίστησης.

 

Φίλοι και φίλες,

με χαρά και με τιμή

σας προσκαλούμε στο 3ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας

Σχετικά Άρθρα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία.